It-distributeurs en hun partners zetten volop in op cloud, digitale diensten en thuiswerk-oplossingen. Distributeurs hebben bovendien snel ingespeeld op het ‘nieuwe normaal’, waarbij zij hun betrouwbaarheid en andere bekende voordelen alsmede volledig nieuwe services en businessmodellen op volle sterkte hebben ingezet.
Dit stellen de schrijvers van een nieuw rapport genaamd ‘Thriving in the New Normal’ van de Global Technology Distribution Council (GTDC). Dit rapport gaat uitgebreid in op de ontwikkelingen en toekomst van it-distributeurs en hun partnerships in de snel veranderende wereld van digitale services en cloudgebaseerde marktomgevingen.
Een van de observaties is de snelle jaarlijkse groei van cloudbusiness aan het begin van het jaar met daarop volgende groeipieken gerelateerd aan de vraag van kleine en middelgrote bedrijven naar thuiswerkoplossingen.
Cloudomzet groeit 47 procent
Uit het onderzoek blijkt verder dat de cloudomzet van Amerikaanse distributeurs in april 47 procent groeide ten opzichte van een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van The NPD Group, die over de salesgegevens van de grootste technologiedistributeurs beschikt, waaronder leden van de Global Technology Distribution Council (GTDC).
Verder hebben kleine en middelgrote ondernemingen fors geïnvesteerd in digitale innovatie, wat een goed voorteken is voor distributeurs, vendoren en dienstverleners, omdat zij de expertise en diensten op dit gebied leveren. Ook wordt er in de toekomst volgens de rapporteurs meer samenwerkt in het kanaal om innovatie te bewerkstelligen. Hierdoor komen nieuwe geavanceerde samenwerkingsmogelijkheden en service levels beschikbaar voor eindgebruikers.
Van aanpassen aan verandering naar richting geven aan verandering
‘Dit rapport geeft een scherp beeld hoe distributeurs, hun samenwerking met vendoren en digitale services zich in dit cloudtijdperk ontwikkelen’, zegt GTDC -ceo Frank Vitagliano. Distributeurs hebben volgens hem snel en behendig geantwoord op de nieuwe situatie, waarbij zij hun betrouwbaarheid en andere bekende voordelen alsmede volledig nieuwe services en businessmodellen op volle sterkte hebben ingezet.
‘Distributeurs hebben een lange historie in cloud en digitale dienstverlening’, aldus Vitaliano, waarbij hij opmerkt dat dit zich nu nog sneller zal gaan ontwikkelen. Samenwerking en multi-vendor-oplossingen zijn volgens de ceo belangrijker dan ooit tevoren. Hij vindt de coronacrisis het ideale moment voor fabrikanten en leveranciers om hun samenwerking met distributeurs te verstevigen. De nieuwe mogelijkheden op gebied van efficiency en partnership kunnen in de toekomst volgens hem het verschil maken.
Over de GTDC
De Global Technology Distribution Council is het industrieconsortium van ‘s werelds grootste tech-distributeurs. GTDC-leden hebben gezamenlijk ongeveer 150 miljard dollar wereldwijde verkoop van producten, diensten en oplossingen via verschillende business channels. GTDC-leden zijn onder meer Arrow Electronics, Exclusive Networks, Ingram Micro en Tech Data.