Docenten en studenten van Fontys Hogeschool ICT verzorgden de afgelopen periode aan tachtig havo- en vwo-scholieren een lesprogramma over cybersecurity en user experience (ux). De scholieren waren afkomstig van twee Tilburgse middelbare scholen. Voor de onderwijsinstellingen een goede kans om bestaande ict-lessen toekomstgerichter te maken.
Tachtig leerlingen van het Odulphuslyceum en het Theresialyceum werden in zeven lessen bijgespijkerd op het vlak van security en ux. In het begin vonden de lessen plaats op locatie, later ging dat online voort.
Uitdaging
‘Met deze samenwerking krijgen middelbare scholieren een goed beeld van zowel opleiding als vakgebied’, vertelt locatiemanager Frans Vonken van Fontys. Volgens hem is het ict-lesprogramma op middelbare scholen de laatste jaren verbreed en verdiept, wat een uitdaging voor de docenten is.
Een deel van de lessen werd verzorgd door student-assistenten van Fontys. Zij merkten dat de leerlingen veel interesse toonden en behoefte hadden aan zelfstandigheid, een lesdoel en begeleiding. Het is de bedoeling dat Fontys ICT en de twee lycea ook komend schooljaar gaan samenwerken. Voor de Tilburgse hogeschool is het een goede manier om de zeer geïnteresseerde leerlingen in de gaten te houden, zodat ze eventueel later een ict-opleiding kiezen.