Het standaardisatie-instituut voor de verzekeringsbranche Sivi introduceert een checklist waarmee partijen hun maatregelen rond de kwaliteit van onbemenste, geautomatiseerde toepassingen kunnen beoordelen. Dit is specifiek gericht op de financiële dienstverlening.
Steeds meer processen worden op grote schaal geautomatiseerd. Zo worden transacties afgehandeld zonder dat de afhandelende partij in persoon de juistheid van de feitelijke transactie bekijkt. De gebruiker (eindklant of adviseur) moet er op kunnen vertrouwen dat deze onbemenste toepassing de juiste beslissingen neemt of adviezen geeft. Zeker binnen de financiële dienstverlening.
Bij deze onbemenste toepassingen, moet het klantbelang gewaarborgd worden. Dit zorgt voor twee uitdagingen. Allereerst hoe de kwaliteit van toepassingen geborgd kan worden wanneer er geen directe reflectie op de uitkomst is. Ten tweede, hoe op een systematische wijze invulling gegeven kan worden aan de borging van deze kwaliteit.
Checklist-KOAT
Om antwoord te bieden op deze uitdaging, introduceert Sivi ((Standaardisatie Instituut voor Verzekeringen in de Intermediairbranche) de zogeheten Checklist-KOAT (Kwaliteit Onbemenste Advies- en Transactietoepassingen). Deze is getest bij een aantal online dienstverleners en softwareleveranciers, waaronder CCS, Anva, Blueriq en Differ Solutions.
De checklist stelt partijen in staat de maatregelen rond de kwaliteit van onbemenste toepassingen te beoordelen. Het maakt inzichtelijk hoe een toepassing omgaat met de eisen die vanuit de wet worden gesteld, de belangrijkste risico’s bij inzet van de gebruikte technologieën en het invullen van processen als testen en monitoring. De checklist levert geen kwalificatie van ‘goed of fout’, maar geeft een gestructureerd overzicht van de belangrijkste risico’s en helpt om inzicht te bieden hoe wordt omgegaan met het mitigeren ervan.