Nu steeds meer mensen terugkeren naar de werkvloer, ligt de focus voor veel bedrijven op het zo snel mogelijk veilig en corona-proof maken van het kantoor. Veel ‘snelle’ oplossingen lijken nu misschien handig, maar zijn prijzig en waarschijnlijk over een jaar niet meer nodig. Hoe kan internet of things helpen in het anderhalvemeter-kantoor. Veilig, betrouwbaar en vooral: toekomstbestendig.
Veel bedrijven kopen nu halsoverkop spatschermen, tapijten met looproutepijlen erin geweven en verbouwen hun toiletten. Terwijl de oplossing voor het anderhalvemeter-kantoor een stuk eenvoudiger is en bovendien ook na deze pandemie nog nuttig.
Mensen stellen steeds hogere eisen aan hun werkomgeving en een optimale digitale beleving wordt steeds belangrijker. Internet of things (iot) biedt hier uitkomst in; het is een slimme en moderne manier om mensen te inspireren, te binden en in dit geval zelfs te beschermen.
Veilig op kantoor
Er zijn bijvoorbeeld plug & play-systemen die snel zijn te implementeren door sensoren (die werken op batterijen) op het plafond en onder de bureaus te plakken. De desk- en ruimtesensoren meten beweging op de werkplek, in gangen, in liften, bij de koffieautomaat, bij toiletten, et cetera. Daarnaast meten specifieke comfortsensoren de luchtvochtigheid en het CO2-gehalte in de ruimtes. In de app zie je dan op een plattegrond in groen en rood welke ruimtes beschikbaar zijn of niet. Zo weet je waar collega’s of gasten zich bevinden, zodat je ongeplande ontmoetingen kunt voorkomen. Je kunt vaak ook zien of de toiletten vrij zijn, de lift leeg is, hoe laat je het best kunt gaan lunchen of welk bureau beschikbaar is.
Omdat de anderhalvemeter-regel vaak niet te handhaven is als iedereen tegelijk op kantoor is, lijkt het voor de hand liggend dat bedrijven met timeslots gaan werken. Zo kunnen ze mensen van tevoren een dag(deel) op kantoor ‘inboeken’ en bijvoorbeeld een lunchmoment inplannen. Daarnaast leidt het gebruik van sensoren tot meer duurzaamheid: je weet welke ruimtes zijn gebruikt, waar schoonmaak nodig is en waar de verwarming omlaag kan.
Kantoor van de toekomst
Na het implementeren van zo’n systeem is het relatief eenvoudig uit te breiden. Zo is het onder meer uit te breiden met sensoren voor het meten van legionella, waarschuwen voor waterlekkage of inzicht geven waar muizenvallen nodig zijn. Maar ook vervoer is in kaart te brengen. Denk hierbij aan het bestellen van een taxi of in een oogopslag zien welke parkeerplaatsen vrij zijn.
Als een systeem eenmaal hangt, zijn de mogelijkheden eindeloos. Hiermee is zo’n systeem meer een opstap naar de volgende fase van het kantoor van de toekomst, dan een investering in het ‘nieuwe normaal’ alleen.
Hans Scholten, corporate real estate manager bij Capgemini