Centric gaat de pensioenadministratie voor klanten vanaf 2021 uitvoeren via het platform AxyLife van AxyWare Het bedrijf gebruikt nu nog het pakket Maia van Keylane. AxyLife is een software-as-a-service (saas)-oplossing voor de verwerking van pensioenregelingen en levensverzekeringen en de communicatie daarover met deelnemers.
Met de keuze voor AxyLife zegt Centric een platform in huis te halen waarmee het klanten een efficiënte, robuuste pensioenuitvoering kan bieden tegen beheersbare kosten. Volgens Alberto Jack, commercieel directeur van de tak Centric Pension and Insurance Solutions, is AxyLife een moderne oplossing die ‘modulair, toekomstgereed, goed en eenvoudig te parametriseren is’. Ook kent het een hoge graad van stp (straight through processing: volautomatische transactieverwerkingsprocessen). Klanten hoeven niet te investeren in nieuwe hardware, omdat AxyLife een saas-oplossing is.
Centric richt zich met zijn business process outsourcing (bpo)-aanbod op pensioenfondsen en verzekeraars in het middensegment. De overstap naar het AxyLife-platform volgt op de professionalisering van de dienstverlening die vorig jaar is ingezet, resulterend in een schone ISAE over 2019. ISAE staat voor International Standard on Assurance Engagements en is een kwaliteitsnorm die klanten ervan verzekerd dat Centric voldoet aan de internationaal erkende standaarden voor het uitbesteden van bedrijfsprocessen.
Pensioenmarkt en Maia
Centric kondigde medio 2016 aan in de pensioenmarkt te stappen als uitvoerder voor pensioenfondsen en premiepensioeninstellingen (PPI’s). De ict-dienstverlener wist daarna diverse klanten binnen te halen, waaronder zes bedrijfstakpensioenfondsen (die het overnam van Syntrus Achmea Pensioenbeheer), Stichting Pensioenfonds Yara Nederland en Stichting Pensioenfonds Thales Nederland (SPTN). Wel zag Centric dit jaar twee pensioenfondsen vertrekken: de bedrijfstakpensioenfondsen Meubel en Waterbouw.
Centric werkt nu nog met Maia van Keylane als kernplatform, aangevuld met een aantal andere (eigen) applicaties waaronder UPA voor gegevensinwinning en Paymaster voor excasso. Het streven is om in 2021 Maia uit te faseren en alle klanten te hebben gemigreerd naar AxyLife. Jack: ‘Echter voor 2020 zullen wij het jaarwerk nog vanuit Maia moeten opleveren.’
Het verouderde Maia-platform voor de administratie en het beheer bij pensioenfondsen en levensverzekeringen is een bekende naam in de markt. Het werd vanaf 1986 in de markt gezet door de it-dochter van de Hammer Groep, een actuarieel adviesbureau in Rotterdam. Vanaf 1990 heette dit bedrijf Actuera. In 2014 fuseerde Actuera met branchegenoot Quinity tot Keylane.
Axyware
AxyWare uit Utrecht is sinds 2012 actief. Het biedt met AxyLife een zogeheten historisch administratiesysteem. De wendbaarheid hiervan zorgt er bijvoorbeeld voor dat rekenregels ook met terugwerkende kracht zijn aan te passen, zonder dat het tot extreem kostbare en complexe processen leidt. Het systeem vangt wijzigingen van het systeem zelf op, verwerkt ze en maakt ze zichtbaar.
De samenwerking met Centric past in de strategie van AxyWare om alle segmenten in de pensioenuitvoeringsmarkt te bedienen. Zo werkt AxyWare voor kleinere fondsen (ondernemingspensioenfondsen, beroepspensioenfondsen en kleinere bedrijfstakpensioenfondsen) samen met Appel Pensioenuitvoering en Dion Pension Services, voor het middensegment met AGH en Centric én voor het topsegment Capgemini.