Vijf it-studenten van de TU Delft hebben een educatieve game over datacenters ontwikkeld. De game leert kinderen over de rol van datacenters in de digitale economie. Zo hoopt men hen te enthousiasmeren voor een carrière in de it-sector.
Het spel is gericht op kinderen tussen de tien en veertien jaar. Zij kruipen in de huid van een datacenter-engineer en moeten samen met collega’s een mysterie oplossen. Ze leren wat datacenters zijn, wat er gebeurt in deze rekencentra en waarom deze zo’n essentiële functie hebben in de maatschappij. Daarnaast worden it-begrippen zoals ‘cloud’ en ‘connectiviteit’ uitgelegd.
De datacentergame is door TU Delft-studenten ontwikkeld in opdracht van datacenterleverancier Interxion en VHTO. De partijen willen met het laagdrempelige spel het kennisniveau van kinderen verhogen. Daarnaast moet het spelers enthousiasmeren voor de it-sector. Hiermee verwachten de organisaties een antwoord te kunnen bieden op het tekort aan technisch personeel.
Het spel werd geïntroduceerd tijdens het zogeheten DigiVita Zomerkamp. Dit is een van de activiteiten van VHTO, een landelijk expertisebureau voor meisjes/vrouwen in techniek en heeft als doel om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met bèta, techniek en ict (in de dagelijkse beroepspraktijk).
Hoe bedoel je voor kinderen? Dat spel zou verplichte kost moeten zijn voor cto’s en cio’s!