De Amerikaanse it-leverancier Servicenow schroeft zijn innovatietempo op. Naast de tweejaarlijkse releases van nieuwe producten en diensten, biedt het tweewekelijks updates voor het Now Platform. Het gaat om producten die klanten helpen inspelen op de uitdagingen rondom de coronacrisis en om de terugkeer naar het kantoor te realiseren.
Servicenow biedt een cloudgebaseerd platform waarmee klanten hun werkzaamheden kunnen digitaliseren en automatiseren. Denk aan workflows voor de it-afdeling, personeelszaken en eindgebruikers. Dit moet productiviteit van zowel werknemers als het bedrijf verhogen en bovendien de klantervaring van eindgebruikers optimaliseren.
In de afgelopen jaren kreeg het platform twee keer per jaar een update, steeds in het eerste en derde kwartaal van het jaar. Kwam begin dit jaar de Orlando-release uit, dit najaar staat de Parijs-release op de planning. In 2021 volgen Quebec (eerste kwartaal) en Rome (derde kwartaal).
Covid-19-apps
De Amerikaanse organisatie heeft sinds de uitbraak van het covid-19-virus het innovatietempo fors opgeschroefd. Elke twee weken brengt het nieuwe updates uit op het platform. Het gaat specifiek om vier klantenservice-apps die bedrijven helpt omgaan met de coronacrisis en bijbehorende maatregelen. De diensten moet een organisatie in staat stellen om zo snel en veilig mogelijk weer terug aan het werk te krijgen.
Zo zijn er apps die klanten helpen hun operatie draaiende te houden. Denk aan crisiscommunicatie van en naar werknemers, collega’s die kunnen aangeven wanneer ze in quarantaine zitten en inzichtelijk maken of besmette medewerkers in contact zijn geweest met andere collega’s. Servicenow zegt dat bijna vierhonderd klanten wereldwijd gebruik maken van deze nieuwe diensten, waaronder Uber, Coca-Cola European Partners en de Amerikaanse staat North Carolina.
Innovatie-roadmap
Servicenow zegt deze ‘covid-19-apps’ elke twee weken van een update te voorzien. Zo heeft het, op klantverzoek, bijvoorbeeld locatie-informatie toegankelijk gemaakt in de apps, is de beveiliging aangescherpt met nieuwe mogelijkheden en zijn nieuwe dashboards toegevoegd.
Er is nog geen einddatum aan de updates voor deze apps vastgesteld. De organisatie zegt dit te blijven doen al naargelang de klantbehoefte.