Knab kiest voor de biometrische gezichtsauthenticatie van Iproov. Online-bank gaat de technologie inzetten om zijn bijna vijfhonderdduizend klanten de mogelijkheid te bieden om zich via biometrie te identificeren voor verschillende diensten.
Klanten van Knab kunnen zich nu moeiteloos authentiseren voor een groeiend aantal transacties dankzij het gebruik van de Flashmark-technologie van Iproov. Het is de eerste keer dat de technologie wordt ingezet voor sca (strong customer authentication), een van de eerste implementaties van apparaat-onafhankelijke biometrie voor authenticatie.
Klantverbinding
De authenticatie wordt uitgerold voor verschillende gebruiksscenario’s bij Knab. Een belangrijke toepassing is het proces om klanten opnieuw te verbinden met Knab. Als een klant bijvoorbeeld de app van de bank verwijdert, een update uitvoert of het apparaat verliest, kan deze eenvoudig zijn identiteit opnieuw verifiëren. Het overmaken van geld en het uitvoeren van betalingen met Iproov wordt binnenkort mogelijk gemaakt. De bank gaat Iproov ook inzetten voor verificatie van de identiteit van nieuwe klanten die een rekening openen bij Knab. Hiermee komt een einde aan een oplossing met token. Deze bracht volgens de bank namelijk kostbare hardware en een grote administratieve last met zich mee.
Voorkomen van spoof-aanvallen
iProovs technologie biedt naar eigen zeggen de garantie dat de online-klant een echt persoon en de juiste persoon is. Hiermee worden spoof-aanvallen met foto’s, video’s en maskers en de opkomende bedreiging van deep fakes volgens het bedrijf voorkomen. Iproov is opgericht 2011. De technologie wordt onder meer gebruikt voor registratie, inloggen en authenticatie door organisaties als Knab, Rabobank, ING, the US Department of Homeland Security, the UK Home Office en the UK National Health Service (NHS).