De pilot met Spreekuur.nl is volgens de initiatiefnemers succesvol afgerond. De digitale huisartsenpost werd in maart in de regio Eemland versneld gelanceerd vanwege de coronacrisis en in regio Rijnmond een maand later.
Via Spreekuur.nl kunnen circa 1,3 miljoen inwoners uit de genoemde regio’s het digitale consult zelf voorbereiden. Hiervoor doorlopen ze gevalideerde triage- en anamnesevragen en kunnen ze een foto toevoegen. Dit scheelt werk voor de huisarts. Daarnaast blijft het contact voor patiënten persoonlijk, omdat ze advies krijgen van huisartsen uit de regio.
Oplossing voor huisartsentekort
Sinds de lanceringen in de regio Eemland en Rijnmond namen vierduizend patiënten een consult af. In de piekperiode van corona was veertig procent van deze consulten gerelateerd aan het virus. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, kneuzingen en oogklachten.
De Net Promotor Score (NPS) van Spreekuur.nl kwam in de afgelopen periode uit op 59 procent. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten. Met het percentage valt Spreekuur.nl in de categorie van hoogst scorende organisaties. Ook de betrokken verzekeraars, Zilveren Kruis en VGZ, zijn enthousiast over Spreekuur.nl en de oplossing die het biedt voor de tekorten bij triagisten en huisartsen.
Over Spreekuur.nl
De online-dienst Spreekuur.nl is een initiatief van Topicus, een ict-leverancier uit Deventer die naar eigen zeggen zorgt voor een veilige uitwisseling van gegevens voor zestig procent van de huisartsenposten in Nederland, en DigiDok; de organisatie die de gezondheidszorg voor zorgverleners en zorgbedrijven innoveert en medische behandelpaden digitaliseert. Spreekuur is academisch gevalideerd in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU) en The Healthcare Innovation Center (THINC).