SAP en IBM kondigen een nieuwe fase in hun samenwerking aan. De technologiebedrijven zijn van plan om samen nieuwe oplossingen te ontwikkelen ‘die het traject naar een datagedreven intelligent enterprise voorspelbaarder maken’, zo klinkt het in een persbericht.
Meer dan vierduizend bedrijven hebben hun systemen en processen gemoderniseerd via het partnership van IBM en SAP dat dateert van 2016 (al dient aangestipt te worden dat beide bedrijven al tientallen jaren samenwerken). De nieuwe fase moet innovatie versnellen en klanten- en werknemerservaringen optimaliseren. Ze moet bedrijven ook sneller waarde laten halen uit digitale transformaties.
Concreet werken de twee bedrijven bijvoorbeeld aan de oprichting van een IBM Accelerated Move Center. Deze ‘migration factory’ van de volgende generatie moet ‘de reis naar de intelligente onderneming verder automatiseren’ en ‘de route naar SAP S/4Hana voorspelbaar maken’. Er komen ook cloudgebaseerde oplossingen met intelligente workflows voor de industrie waarmee klanten zakelijke beslissingen kunnen nemen op basis van data.
IBM, Red Hat en SAP brengen ook de managed services van SAP on-premise. Dit doen ze door private implementaties van het SAP Cloud Platform en aanverwante diensten op Red Hat OpenShift. Deze oplossing wordt momenteel getest door een klein aantal gebruikers. Wanneer de oplossing beschikbaar is, moet deze klanten in staat stellen om side-by-side extensies te bouwen die voldoen aan strenge beveiligingseisen.
De twee bedrijven hebben tevens plannen voor technologie en diensten die de waarde van data verhogen. Zo zijn bedrijven in staat om klanten ‘een next-generation omnichannelervaring te bieden’. Ook ervaringen, betrokkenheid en loyaliteit van klanten en medewerkers kunnen zo gemeten en verbeterd worden. IBM en SAP maken daarbij gebruik van het SAP Customer Experience-portfolio en van de Experience Management-oplossingen van SAP-dochter Qualtrics. IBM heeft bovendien plannen om de Experience Management-oplossingen ook te gebruiken binnen projecten.