De Covid-19-pandemie heeft hele sectoren gedwongen hun bedrijfsmodellen aan te passen en – uit noodzaak – digitaal een tandje bij te zetten. Voor bedrijven die kunstmatige intelligentie (ai)-technologieën ontwikkelen brengt het eigenlijk niets nieuws onder de zon, want zij streven er constant naar om technologie in te zetten om de manier waarop we werken en leven te verbeteren. Met als ambitie sneller, efficiënter en inzichtelijker te zijn.
In de bedrijfswereld helpt ai ons om tijd te besparen en de productiviteit te verhogen. Van callcenters, supply chains tot de directie, onze ervaring is – en blijft – continu volledig in transformatie. Ai kan bijvoorbeeld helpen om handsfree door clouddiensten te navigeren en om direct de opnames en nota’s van meetings te verwerken. ai kan ook meer repetitieve (administratieve) taken op zich nemen, zoals het invoeren van data en het vinden van kritieke informatie. Wat op zijn beurt dan weer helpt om tijd en middelen te herschikken en vrij te maken voor taken en projecten die uitsluitend mensen kunnen uitvoeren.
Nu bedrijven hun kantoren veilig willen heropenen, kijken ze ook steeds meer naar ai-systemen. Zo kunnen ze via ai bijvoorbeeld een 360-gradenoverzicht krijgen van al hun mogelijkheden voor een veilige terugkeer naar het werk, van contact tracing tot het managen van de ploegendienstregeling.
Hoewel automatisering ons leven gemakkelijker maakt, creëert dit toch bezorgdheid en onzekerheid over de toekomst van banen. Hoewel de combinatie van de huidige gezondheidscrisis en de snelle technologische shift de vraag naar bepaalde taakgerichte banen kan doen afnemen, zullen veel banen volledig worden getransformeerd. Maar niet getreurd, want het potentieel van ai om nieuwe producten, diensten én banen te creëren is enorm.
Aanvulling op en creatie van banen
Automatisering kan niet alleen een aanvulling zijn op ons werk, het kan ook leiden tot meer werkgelegenheid. ai-tools helpen bijvoorbeeld de verkoopteams om leads te beoordelen volgens prioriteit. Ze helpen bedrijven ook om de manier waarop ze met hun klanten omgaan te verbeteren en op basis van data betere zakelijke beslissingen te nemen. In deze disruptieve periode zien we hele teams en rollen volledig transformeren.
Ik geef hier graag het voorbeeld van Virgin Group. Om beter te reageren op vragen van klanten hebben ze hun allereerste ai-chatbot gelanceerd. Met zoveel onzekerheid in de luchtvaartsector hielp de chatbot klanten met het maken of herschikken en omboeken van hun reisplannen. Dit gaf aan hun personeel de ruimte om zich te concentreren op andere impactvolle manieren om het bedrijf te ondersteunen.
Naarmate de pandemie verder evolueert, zullen ook de verwachtingen van de klanten en de diensten die bedrijven aanbieden zich ontwikkelen. Dit betekent dat bedrijven hun werknemers ook zullen moeten helpen om zich verder te bekwamen en zelfs helemaal om te scholen. En aangezien de klantervaring steeds een belangrijkere rol gaat spelen in de beoordeling van bedrijven, zijn multitasking en permanent leren in zowel de fysieke als de digitale sfeer noodzakelijk om effectief met klanten en met een veranderende arbeidsmarkt om te gaan.
Een eerlijker economie
Door technologie, economen en overheden samen te brengen, kunnen we ook de manier transformeren waarop we bestuur en fiscaliteit bekijken. Naast de duidelijke positieve sociale gevolgen die dit op lange termijn zou kunnen hebben, zal het onderwerp ‘fiscaliteit’ steeds relevanter worden naarmate deze pandemie voortduurt en regeringen van alle landen zullen moeten proberen om hun fiscaal beleid opnieuw aan te passen zodat ze hun steunmaatregelen kunnen betalen, inclusief de massale stimuleringspakketten. Ik verwacht dat het debat over fiscaliteit, gelijkheid en productiviteit de komende maanden en jaren veel intensiever zal worden gevoerd.
Tijdens deze pandemie zien we dat ai niet alleen het ontwikkelingsproces van geneesmiddelen versnelt (denk maar aan Janssen Pharmaceutica /Johnson & Johnson), maar ook een revolutie teweeg brengt in ons gezondheidssysteem (met onder andere meer accurate en meer voorspellingen).
De angsten over de gevolgen van automatisering van banen en werkgelegenheid zijn gerechtvaardigd. Maar wij zien een wereld waarin ai voor iedereen in de samenleving toegankelijk zal zijn. Om ervoor te zorgen dat iedereen er de vruchten van plukt, moeten bedrijven hun werknemers wel helpen om zich aan te passen aan die veranderende werkomgeving, om altijd leergierig te blijven en, niet te vergeten, ethiek voorop te plaatsen bij alles wat ze met ai doen.
Innovatie én vertrouwen horen samen. Wij innoveren omdat we een betere wereld willen, en we bouwen aan het vertrouwen zodat iedereen er baat bij heeft. Robots zullen zelf nooit naar een beter leven voor zichzelf, hun familie of de samenleving streven – dat blijft iets des mensen – maar ze kunnen ons wel helpen om die verbeteringen te bereiken. Met data en ethiek kunnen we een slimmere samenleving bouwen, betekenisvoller werk creëren en samen een rechtvaardigere economie opbouwen.
We staan nog maar aan het begin van het ai-avontuur.
Max Swerdlow, country leader Salesforce Belux
Een bedrijfsmodel is een model dat gebruikt wordt om de diverse bedrijfsaspecten in kaart te brengen en te beheren. Voorspellende waarde van AI hierin is grotendeels 0 door onverwachtse omstandigheden zoals COVID als ik kijk naar fysieke realiteit in de supply chain. Een terugkoppeling in aansturing van het verkoopkanaal aangaande de levering levert de volgende boodschap op: “Misschien dat je de bestelde paaseieren met kerstmis krijgt.”