Groei en innovatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Geen wonder dat digitale transformatie prioriteit heeft voor veel organisaties. Veel leiders bij grote organisaties zien een direct verband tussen het verbeteren van applicaties en een verbeterde klantervaring.
In de digitale wereld is applicatieontwikkeling het belangrijkste instrument voor groei. Hoe efficiënter en productiever de supply chain van je software is, hoe beter de ervaringen van je klant en dus de prestaties van je bedrijf.
Voordelen van kubernetes
Microservices en kubernetes (k8s) versnellen het transformatietraject omdat ze een eenvoudige en effectieve manier bieden om applicaties losgekoppeld, per agile team, op schaal te ontwikkelen. Daarnaast is het eenvoudig om deze applicaties op te schalen. Wanneer complexe applicaties in een container worden geplaatst, is het mogelijk om met k8s deze zo vaak mogelijk te kopiëren als je wilt. Daarnaast wordt de status van de containers automatisch gecontroleerd en onderhouden. Mocht er een container defect zijn, dan zal deze gelijk vervangen worden
Bovendien is k8s opensource-technologie. Dit zorgt ervoor dat iedereen altijd toegang heeft tot een groeiende collectie uitbreidingen en invoegtoepassingen. Deze worden ontwikkeld door opensource bijdragers uit de k8s-community. Hierdoor kan k8s de ontwikkelings- en operationele kosten verlagen, de betrouwbaarheid van applicaties verbeteren en het beheer vergemakkelijken.
Uitdagingen van k8s
Uit een recent onderzoek van VMware Tanzu blijkt dat vijftig procent van de organisaties kortere ontwikkelingscycli zien en operationele kosten verlagen door k8s. Ook in Nederland gaat de adoptie razendsnel. Toch komen organisaties vaak verschillende uitdagingen tegen. Om deze uitdagingen aan te gaan is het belangrijk dat organisaties het k8s-landschap goed begrijpen. Hierdoor kunnen organisaties bijvoorbeeld voorkomen dat ze gebruik maken van k8s-functies die zijn ontwikkeld door ‘niet erkende’ ontwikkelaars. Bovendien is het vaak noodzakelijk om ook andere technologieën en services te gebruiken om tot een solide end-to-end-oplossing te komen. Als je niet weet welke technologieën en services werken met k8s, kan dit problemen veroorzaken.
Daarnaast zien we vaak dat organisaties zelf aan de slag gaan om een platform te ontwikkelen met behulp van k8s. Dit start vaak als een experiment wat uitgroeit tot iets wat productieapplicaties zou moeten draaien. Het gevaar is hiermee dat in het experiment geen rekening wordt gehouden met de levenscyclus van het platform zelf. Er wordt vaak alleen maar gekeken naar één of meerdere applicaties die er op zouden moeten landen. Wij zien dat organisaties uitdagingen ondervinden als later blijkt dat de snelheid van de upgrades uit de opensource-gemeenschap ook met dezelfde snelheid moeten worden toegepast op het platform dat zelf is ontwikkeld. Het is dus belangrijk dat platform-teams k8s zo inrichten dat de vier major upgrades per jaar eenvoudig zijn uit te voeren.
Centrale visie en cultuur
K8s en container orchestratie zijn ‘slechts’ een gedeelte van de oplossing voor een snellere weg naar productie voor applicaties. Voor het creëren van een verbeterde ‘user experience’ is een snelle ‘feature delivery’ van belang. Die wordt niet behaald met een platform voor containers. Het zal een gezamenlijke visie van development en operations vragen die gericht is op het creëren van klantwaarde. Voor ontwikkelaars is de komst van containers en dus k8s een groot goed maar er zal voor deze ontwikkelaars nog veel meer moeten gebeuren om uiteindelijk continu vernieuwingen in de applicaties door te voeren. De succesvolle bedrijven van vandaag zijn immers bedrijven die de digitale benadering centraal stellen vanuit hun strategie.
Daarnaast is het belangrijk dat organisaties en teams de cultuur op één lijn krijgen. Deze moet niet alleen gericht zijn op de ‘dialtone’ van de container, maar ook rekening houden met andere processen zoals: ci/cd-pipelines, consistentie, security en maintenance. Kortom, zonder fundamentele vaardigheden en mentaliteit zal een k8s implementatie niet alleen veel minder succesvol zijn, maar ook meer complexiteit toevoegen en relatief weinig waarde leveren voor het bedrijf. Om succesvol te zijn met k8s en containers is er een balans nodig tussen development en operations. Tenslotte gaat het niet alleen om k8s, maar om een centrale visie en cultuur.
Henri Koppen schreef in een eerdere opinie dat digitale transformatie om schaalbaarheid draait, het alsmaar meer voor minder gaat naar mijn opinie echter om automatisering. En nu blijkt digitale transformatie om visie en cultuur te gaan, de digitale benadering als bedrijfsstrategie. Opvallende gelijkenis tussen beide opinies is dat beide auteurs de lezer iets proberen te verkopen, niet een idee maar een product. En met bijna 30 jaar ervaring weet ik dat een verandering geen product is, dat de digitale transformatie vooral een façade is waarachter nog diep ingesleten gewoonten liggen.
Dit soort artikelen doen me de moed in de schoenen zakken gezien het hoge onzin gehalte. Ik licht er even een paar uit.
“Hoe efficiënter en productiever de supply chain van je software is, hoe beter de ervaringen van je klant en dus de prestaties van je bedrijf.” Oftewel: Het maakt niet uit hoe slecht je software is, als je er maar veel van bouwt en het snel over de schutting kan gooien.
Of wat dacht je van deze: “Wanneer complexe applicaties in een container worden geplaatst, is het mogelijk om met k8s deze zo vaak mogelijk te kopiëren als je wilt.” Dat is zeker waar, maar daar gaat het niet om: Het opschalen van een applicatie vergt toch nog wel iets meer dan alleen de mogelijkheid om meerdere containers tegelijk te draaien.
Of dan deze: ” Tenslotte gaat het niet alleen om k8s, maar om een centrale visie en cultuur.” Maar *welke* visie dan, en *wat* voor een cultuur? Is iedere cultuur een goede, of zijn er ook slechte culturen?
Dit gehele artikel kan in een paar woorden worden samengevat: “Kubernetes is koel, maar het is geen wondermiddel.” Ik vraag me dan af wie dat nog niet wist….
@Jos
dat is reklame. Reageren is zinloos.
@Jan
Misschien reageert de auteur van deze opinie niet maar lezers kunnen ook onderling in discussie gaan. Jos vat in één zin samen waar ik er 4 nodig heb. Het wij van WC-eend, adviseren WC-eend voor uw digitale transformatie van ‘wonderMIDDEL’ verkopers is reclame maar het idee van de fles met de eendenek is ondertussen door vele leveranciers gekopieerd en dit geldt ook voor de adoptie van containers. Of deze verandering aan de edge een digitale transformatie is betwijfel ik.