Shell en IBM mikken hun pijlen op de mijnbouwsector. Zij brengen gezamenlijk Oren op de markt; een b2b-marktplaats dat technologieën en tools beschikbaar stelt voor mijnbouwbedrijven. Zij kunnen deze oplossingen inzetten om hun workflows te digitaliseren. Dit met het doel de productiviteit van de organisaties te versnellen en vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en modernisering te boeken.
Mijnbouwbedrijven willen hun flexibiliteit en veerkracht vergroten om wendbaar te worden in de snel veranderende wereld, zeker in tijden van een pandemie. Om dit te realiseren, moeten ze werkprocessen digitaliseren en geautomatiseerde oplossingen in gebruik nemen. Echter beschikken zij niet altijd over de tijd om dit te realiseren. Zij zoeken daarom kant-en-klare en bewezen oplossingen om in gebruik te nemen. De b2b-marktplaats Oren, een product van Shell en IBM, moet hier antwoord op bieden.
Het Oren-platform is naar eigen zeggen een onestopshop waar mijnbouwbedrijven oplossingen en technologieën specifiek voor hun sector kunnen vinden. Het gaat enerzijds om tools om de workflows te digitaliseren. Anderzijds biedt de website technologieën om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen, zoals kunstmatige intelligentie en internet of things.
Externe leveranciers
Uiteraard gaat het om digitale oplossingen van beide partijen, zoals Remote Sense van Shell (sensor om activiteit van apparaten te meten en downtime te voorkomen) en IBM’s MRO (voorraadoptimalisatie) en de Maximo Suite (asset management). Wat het platform moet maken, is dat ook derden, zoals startups en it-leveranciers, hun product tegen een toeslag kunnen aanbieden. Zij betalen daarnaast een percentuele toeslag over elke transactie.
Oren biedt momenteel dertig oplossingen aan en volgens IBM en Shell staan er nog 150 oplossingen op de planning om aan het platform toegevoegd te worden. De huidige externe leveranciers zijn Machine Max (V.K.), RedEye (Australië) en Hydrox Holdings (Zuid-Afrika).
Binnen de samenwerking is IBM verantwoordelijk voor de technologie en het platform. Shell verzorgt op zijn beurt de go-to-market-mogelijkheden en de contracten.