KLM werkt sinds een tijdje met ‘virtuele medewerkers’, virtuele assistenten die op basis van robotic process automation (rpa) bepaalde (werk)processen automatiseren. Om werknemers van de vliegmaatschappij hiermee te laten samenwerken, volgen zij het Reboot Your Skills-programma van rpa-leverancier UiPath.
Dat vertelt Asher Lake, hoofd automatisering bij het Center of Excellence van KLM, aan RockingRobots, een website over het verhaal tussen mens en robot.
Nu KLM steeds meer rpa binnen de organisatie toepast, is er nood aan werknemers met de benodigde vaardigheden. Daarom laat de vliegvaartmaatschappij zijn medewerkers via het Reboot Your Skills-programma van UiPath scholen in de technologie. Het lesprogramma is gebaseerd op de UiPath Academy en aangepast op de behoeften van KLM.
Het programma is eindigt over acht weken, waarna de collega’s een diploma ontvangen. Zij hebben kennis van welke zaken ze zelf kunnen oplossen met rpa, kunnen zelf een robot bouwen en zijn in staat hun kennis binnen de organisatie te delen.
RPA bij KLM
KLM is al langere tijd bezig met rpa, onder meer via UiPath. Zo zet het de technologie in om de gebruikerservaring van de medewerkers te verbeteren – met als motto: de robot uit de mens halen. Dit houdt in dat handmatige en saaie taken worden geautomatiseerd, waardoor medewerkers meer ‘mens’ worden. Het noemt de robots dan ook ‘virtuele collega’s’, die de naam van een echte KLM-medewerker krijgen.
Tijdens de Amerikaanse gebruikersconferentie van UiPath in het najaar van 2019, gaf Lake een concreet voorbeeld van zo’n virtuele collega. Zo helpt Evert om de verlofaanvragen te onderscheppen, die via een legacy-systeem worden ingevoerd. Op dat moment kon de assistent enkel de aanvragen selecteren. Een andere virtuele collega werd gebouwd om de aanvragen vervolgens goed te keuren.