Het Nederlandse mkb maakt steeds meer gebruik van online-verkoop en verdient daar meer aan. Dit jaar voor het eerst meer dan Europese collega’s. Op de totale ranglijst staat Nederland op de vierde plaats, onder Finland, Zweden en Denemarken.
Dat blijkt uit de jaarlijkse Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU. De index rangschikt de kwaliteit van de digitale infrastructuur, het gebruik van digitale toepassingen door en online-vaardigheden van de inwoners, de mate en wijze waarop het bedrijfsleven digitaal actief is en de online-dienstverlening door de overheid zelf.
5G zorgt voor daling op lijst
Op de totale ranglijst staat Nederland op de vierde plaats, onder Finland, Zweden en Denemarken. Vorig jaar noteerde ons land nog de derde plaats en was Denemarken vierde. Uit het DESI-rapport blijkt dat de daling komt doordat Nederland de frequentieveiling voor 5G op 29 juni start, en niet eerder heeft uitgevoerd. De onderzoekers stellen aan de andere kant vast dat het Nederlandse netwerk in coronatijd ondanks de piekbelasting uitstekend functioneert. Nederland behoort tot de Europese top als het gaat om de beschikbaarheid van snel, vast internet.
Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, benadrukt dat het belangrijk is de huidige situatie te behouden en te verbeteren. Ze geeft aan dat het goed is dat ondernemers in het midden- en kleinbedrijf steeds meer gebruikmaken van wat digitalisering ze te bieden heeft. ‘Tegelijkertijd wordt duidelijk dat onze goede uitgangspositie niet vanzelfsprekend is. Het blijft belangrijk dat we voldoende technisch personeel opleiden, onze mobiele netwerken blijven vernieuwen en de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie inzetten voor digitalisering. Zo zorgen we ervoor dat ons bedrijfsleven banen en inkomsten kan vasthouden en consumenten digitaal vaardig blijven. Het kabinet komt daarom voor de zomer met een update van de Nederlandse Digitaliseringsstrategie die in 2018 gelanceerd werd.’
Een steeds digitaler mkb
Het Nederlandse bedrijfsleven maakte al relatief veel gebruik van sociale media en van elektronische tags voor onder andere voorraadbeheer, toegang en mobiel betalen. Nu liggen binnen het mkb ook zowel online-verkoop als de daaruit behaalde omzet voor het eerst boven het EU-gemiddelde. Inmiddels biedt een vijfde van de meer dan één miljoen mkb-ondernemingen op internet producten en diensten aan. In 2019 was dit nog zeventien procent. Dit is goed voor twaalf procent van de omzet. Ook verkoopt dertien procent van het mkb zijn producten via internet aan klanten in het buitenland.
Hoge dekking, veel expertise en hoog internetgebruik
Gekeken naar het internetgebruik, blijkt uit het onderzoek dat bijna honderd procent van de huishoudens toegang heeft tot vast internet. Snel vast breedbandinternet (meer dan 100 Megabit per seconde) is voor 98 procent van de Nederlandse huishoudens beschikbaar. Ons land is op dat vlak koploper in Europa.
Ook met mobiel internet blijft Nederland uitstekend presteren. Zo zorgen de beschikbare netwerken bij elkaar dat in bewoond gebied 4G in 99 procent van ons land buitenshuis beschikbaar is. Nederlanders zijn daarnaast bovengemiddeld digitaal vaardig, een lijn die langzaam stijgt. Ook het aantal it-specialisten stijgt gestaag, net als het percentage vrouwen daarbinnen. Het rapport onderstreept dat de genoemde groei weliswaar positief is, maar naar verwachting niet afdoende is om te voldoen aan de vraag naar technisch geschoold personeel.
Bovendien behoren Nederlanders tot de grootste internetgebruikers van de Europese Unie. Zo’n 95 procent maakt gebruik van internet, 94 procent doet aan internetbankieren en 84 procent winkelt online. Twee procent heeft nog nooit gebruikgemaakt van internet.