Minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking geeft aanstaande maandag de aftrap van de eerste Nederlandse digitale handelsmissie. De missie brengt op digitale wijze bedrijven op het gebied van slim en elektrisch vervoer in contact met potentiële partners aan de Amerikaanse Westkust. Kaag opent de missie in een online-bijeenkomst met deelnemende bedrijven en de plaatsvervangend gouverneur van Californië, Eleni Kounalakis.
Ruim vijftig bedrijven en organisaties, waaronder ABN Amro, Brainport Eindhoven, TU Delft en TNO, hebben zich ingeschreven voor de missie die zich richt op de toekomst van mobiliteit en elektrisch vervoer. De digitale missie vervangt een geplande missie naar een grote mobiliteitsconferentie in Portland, die vanwege de coronacrisis werd afgeblazen.
Duurzaam transport en slimme mobiliteit
De digitale missie, die plaatsvindt van 15 tot 19 juni, bestaat uit dagelijkse online-groepsbijeenkomsten en een serie thematische webinars met Nederlandse en Amerikaanse experts. De sessie gaan onder meer over duurzaam transport en slimme mobiliteit. De missie beoogt de belangrijkste ervaring van een traditionele handelsmissie – het opbouwen van een sterk internationaal netwerk – na te bootsen in een online-variant. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een digitaal platform waar deelnemers elkaar kunnen ontmoeten en verschillende vormen van videoconferenties. Volgens een maakt de missie gebruik van Mentor Jam, een online-platform waarin de gebruikers makkelijk informatie, ervaringen en expertise delen. Sommige sessies zijn door het publiek per livestream te volgen, via twitter @NLinSF en de Facebookpagina NLintheUSA. Er zijn ook netwerksessies via Zoom, waarvoor extra beveiligingsmaatregelen zijn getroffen.
Startup-diplomaat Michael Dooijes heeft bovendien enkele webinars georganiseerd waarbij ondernemers worden voorbereid op zakendoen in de VS en training krijgen in online-presenteren.
Silicon Valley ontdekken vanuit huis
Gerbert Kunst, consul-generaal in San Francisco, geeft aan dat Nederlandse ondernemers veel last hebben van de economische gevolgen van de coronacrisis, en dat dit een bedreiging is voor de werkgelegenheid en welvaart. ‘Juist met vernieuwende dienstverlening kunnen we hen er bovenop helpen. De innovatieve mindset van Nederland en onze slimme oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen als mobiliteit passen goed bij Californië, waar innovatie en ondernemerschap hand in hand gaan. Ik kijk ernaar uit om de deelnemers Silicon Valley te laten ontdekken, vanuit hun eigen huis.’
De digitale missie wordt georganiseerd door het consulaat-generaal in San Francisco, in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de ambassade in Washington. Ook Nederlandse steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, zijn betrokken. De missie sluit aan bij het online-programma van Forth, de Amerikaanse koepelorganisatie voor de promotie van elektrisch, slim en deelvervoer.