Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar betere methodes voor het online delen en aanbieden van productgegevens. Dit heeft een grote impact op de supplychain van bedrijven, maar ook op de globale groei van e-commerce. Niet alleen de snelheid waarmee informatie wordt uitgewisseld tussen partners, maar ook de kwaliteit ervan speelt een rol.
Volgens We Are Social Digital Reports 2020 gebruiken meer dan 4,5 miljard mensen over de hele wereld het internet. Het Digital Economy Report van de Verenigde Naties voorspelt op haar beurt dat het wereldwijd internetverkeer zal stijgen van 100 gigabyte (GB) per dag tot 150.700 GB per seconde tegen 2022. Dit wordt met name gestimuleerd door het groeiende aantal mensen met actieve toegang tot het internet, de uitbreiding van het Internet of Things (IoT) en de globale digitalisatie van bedrijven.
Gezien het belang van gestructureerde, gedetailleerde en transparante data voor e-commerce, zijn veel bedrijven op zoek naar de meest geschikte MDM-software of -processen om hun productgegevens te organiseren. Hoewel veel bedrijven nog steeds gegevens uitwisselen via telefoon of e-mail, is het vandaag meer dan ooit duidelijk dat ondernemingen andere oplossingen moeten vinden voor data-uitwisseling. En dat betekent dat datapools, zoals GDSN, een belangrijke rol gaan spelen. Dankzij deze datapools kunnen gegevens op een veilige manier automatisch worden geüpload, bewaard en gedeeld, waardoor partners rechtstreekse toegang hebben tot gegevens van alle markten. Volgens het 2019 Jaarrapport van het Global Data Synchronisation Network hebben meer dan 100 miljoen producten een GS1 barcode en worden er dagelijks 6 miljard codes gescand.
Wat betekent dit voor bedrijven en voor master data management?
Online marktplaatsen en datapools zijn niet alleen een goede oplossing voor grote merken. Het heeft ook veel voordelen voor kleinere retailers en producenten, die nog beter willen inspelen op de verwachtingen en vragen van klanten en tegelijkertijd willen groeien en een grotere markt willen aanspreken. In dat scenario en met de toenemende digitalisatiebehoeftes van bedrijven, verandert ook de rol van heel wat bedrijfssegmenten, zoals marketing, logistiek, merchandising en verkoop. Daarnaast worden de processen en de productgegevens steeds complexer, gezien de grotere vraag van partners, en van de markt in zijn geheel, naar geoptimaliseerde klanttrajecten, betere productinformatie en een snellere verwerking van gegevens.
Steeds meer bedrijven zijn dus op zoek naar een platform dat de communicatie tussen retailers en leveranciers enerzijds en de markt en hun klanten anderzijds vereenvoudigt. Master data management software is uitgegroeid tot dé oplossing voor het bewaren van productgegevens, zoals productkenmerken, logistieke informatie, certificaten en multimedia. Deze software kan worden geïntegreerd in webshops en helpt bedrijven om hun e-commercemarkt te laten groeien en hun gegevens sneller te valideren, in real time.
MDM-software in combinatie met goed gestructureerde processen helpen bedrijven bij het uitstippelen van een globale, toegankelijke, snelle en digital-first strategie om hun bedrijf te transformeren, de operationele efficiëntie te verbeteren en bedrijfscontinuïteit te garanderen in deze onzekere periode.
Waarom zou u nog wachten met het hertekenen van uw gegevensuitwisseling? Dit is het ideale moment.