De zorgsector lijdt aan een groot personeelstekort en de werkdruk is hoog. Uit cijfers van het CBS blijkt dat driekwart van de werknemers de toenemende hoge werkdruk wijt aan regeldruk en administratieve lasten. De afgelopen twee maanden is die werkdruk alleen maar toegenomen toen Nederland vocht tegen het coronavirus. Om het zorgpersoneel en de patiënten een betere en veiligere omgeving te bieden, kan internet of things (iot) een grote rol spelen.
Twee technologieën binnen iot (internet of things) kunnen het verschil maken: embedded monitoringsystemen en een slimme zorginfrastructuur. De eerste iot-oplossing is een bekende toepassing waarmee patiënten op afstand worden gemonitord. Met een embedded monitoringsysteem worden onder andere de hartslag en temperatuur realtime gemeten. Dit kan bijvoorbeeld door de patiënt een wearable, zoals een polsband, te laten dragen.
Daarnaast kan een slimme infrastructuur, een geïntegreerd sensornetwerk in een gebouw, een oplossing bieden. Met een slimme infrastructuur kan je makkelijk een kamer boeken, een arts of patiënt snel vinden of een apparaat vinden dat geïnspecteerd is en goed werkt. Zo ontstaan efficiëntere processen binnen een zorginstelling. Beide iot-toepassingen zorgen voor vele voordelen.
Efficiëntie verhogen
Ten eerste verhoogt iot de efficiëntie en worden de processen binnen de zorginstelling geoptimaliseerd. Het bespaart medewerkers tijd en helpt ze de tijd die ze nodig hebben om waardevoller werk te verrichten, te maximaliseren.
Een enquête wees uit dat verpleegkundigen elke dienst meer dan een uur kunnen besteden aan het zoeken naar de juiste apparatuur. Dit kan tot een aanzienlijk tijdverlies leiden. Door radio frequency identification (rfid)-tags aan de tools te bevestigen en een slimme infrastructuur te implementeren, is een tool snel te vinden, weet de medewerker of het apparaat goed werkt en geïnspecteerd is
Dit zorgt er ook voor dat er geen onnodige aankopen worden gedaan en de juiste apparatuur op het juiste moment is in te kopen. Door het identificeren en oplossen van kleine inefficiënties in de dagelijkse activiteiten die vertragingen en verspilling veroorzaken, kan de zorginstelling kostenverlagingen, kwaliteitsverbeteringen en kortere wachttijden voor patiënten realiseren.
Verbeteren van diensten
Het gebruik van embedded monitoringsystemen en een slimme infrastructuur kan ook de diensten verbeteren. Door middel van het dragen van een wearable kunnen risicofactoren eerder worden ontdekt, kunnen er beslissingen worden genomen op basis van de verzamelde realtime-data en wordt sneller de meest effectieve, gepersonaliseerde behandeling voor een patiënt gevonden. Daarnaast bouw je een veiligere zorgomgeving.
Uiterst nauwkeurige temperatuurbewaking, handdesinfectiebewaking en vele andere eenvoudige, effectieve oplossingen worden met een slimme infrastructuur bewerkstelligd. Ten slotte geeft het patiënten een aangenamere ervaring. Een voorbeeld hiervan zijn slimme matrassen die zich automatisch aanpassen om patiënten de juiste hoeveelheid druk te geven, zodat ze altijd comfortabel liggen.
Minder druk op zorgpersoneel
Het derde voordeel is gericht op het verminderen van de werkdruk en het personeelstekort in de zorg. Door taken te automatiseren, ontlast je de druk op de werknemers. Door bijvoorbeeld een geautomatiseerd bestelsysteem toe te voegen, hoeven zij niet handmatig te bestellen, zodat specifieke productbenodigdheden automatisch worden aangevuld voordat ze opraken. Zo’n geoptimaliseerd logistiek- en opslagsysteem helpt om de zorginstelling soepeler te laten draaien, geld te besparen en personeel vrij te maken om zich te concentreren op patiëntenzorg.
De taak waar de zorg op dit moment voor staat is immens. Als we het corona-tijdperk achter de rug hebben, is het tijd om serieus en voor de lange termijn te kijken hoe de werkdruk kan verminderen. Iot- technologie is daar een uitstekend hulpmiddel voor.