Ik werd van de week boos op een computer. En dan niet boos zoals mijn vrouw dat doet. Zij scheldt op automatisering in het algemeen, inclusief scherm, toetsenbord en internetverbinding waarbij ze de laptop pijn denkt te doen door heel hard op de entertoets te drukken.
Nee, ik dacht dat ik het tegen een persoon had, maar het bleek een chatbot te zijn. Een geautomatiseerde gesprekspartner. En ik had het niet door. Pas toen de bot zes keer achter elkaar zei: ‘Ik begrijp niet wat u bedoelt’, kreeg ik argwaan.
Netjes
Ik had een paar vragen en op de website kon je ook chatten. De chatbot had op mijn eerste acht vragen netjes geantwoord, dus ga je echt geloven dat er aan de andere kant van de lijn iemand zit mee te typen. Ik kreeg ook verdacht snel antwoord. Ik dacht nog: zo, die kan snel typen.
Je voelt je in de maling genomen. Sterker nog, je bent ook in de maling genomen. Ze hadden de bot ook gewoon een naam gegeven: Ineke. Ineke is helemaal geen naam voor een robot. Ineke heeft de Pabo gedaan, drie kinderen en houdt van puzzelen. Noem de robot Enterprice1969 of desnoods Nemo22, dan weet je: oké, ik praat met wat enen en nullen.
Informaticascholier
Het ergste vond ik nog dat ik blijkbaar zulke voorspelbare vragen stel dat een informaticascholier de antwoorden tijdens zijn snuffelstage er zo in had geprogrammeerd. De robot had natuurlijk ook bij mijn eerste vraag direct kunnen beantwoorden: ‘Misschien moet je eerst even de handleiding lezen.’ Dus na zes keer het antwoord ‘Ik begrijp niet wat u bedoelt’, heb ik Ineke een ‘tyfustrut’ genoemd. Haar antwoord was nog steeds: ‘Ik begrijp niet wat u bedoelt’.
Ik denk dat het tijd wordt dat ik weer eens echt met mensen ga praten.
Waarom dacht je dat ‘Ineke’ een vrouw was?
Kijk……dat is de kern van het probleem.
Dat vrouwen vrouwennamen hebben?
Daar heb je een punt, Kees! Ooit Flodder gekeken?
Jij bent een mooie, Kees. Ik zie de conversatie al voor me. “De laptop werkt niet.” “Heeft u al nagedacht over uw eigen perceptiekader omtrent het begrip ‘werken’?”
Of nog schurender: medewerker tegen manager: “Ik heb een probleem.” Manager tegen medewerker: “Ja. Je probleem is dat je de benoemde uitdaging als een probleem ziet. Je kunt er voor kiezen een impediment te raisen op het Jira-bord.”