IBM heeft een overeenkomst gesloten met Aegon Nederland voor het beheer van zo'n achthonderdduizend individuele levensverzekeringspolissen. De ict-reus migreert de polissen naar zijn Open Insurance Platform dat draait op IBM's publieke cloud. 71 vaste medewerkers en zo'n dertig externe krachten stappen over van het kantoor van de verzekeraar in Leeuwarden naar IBM.
Het verzekeringsconcern beoogt met dit business process outsourcingscontract (bpo) de polisadministratie te moderniseren en goedkoper te maken en de continuïteit van de klantenservice te waarborgen voor de lange termijn.
IBM Services zal het beheer van Aegons huidige polissen op zich nemen tot de laatste polis in 2066 haar einddatum bereikt. Aegon is inmiddels gestopt met het afsluiten van nieuwe polissen. De medewerkers, circa zeventig, op de vestiging in Leeuwarden die de polissen ondersteunen, treden in dienst bij IBM.
Wanneer de polissen zijn overgezet naar IBM’s Open Insurance Platform draait het gehele proces, van klantenservice tot financiële afhandeling, én op een geavanceerd it-platform én in de cloud. Nu nog gebruikt de verzekeraar een on-premise oplossing: een legacy-mainframe-omgeving inclusief een deel IBM-software. Deze omgeving wordt de komende jaren in etappes uitgefaseerd.
Eerste klant
Voor IBM is Aegon de eerste verzekeraar in Nederland die kiest voor het Open Insurance Platform, dat gebaseerd is op het Msg.Life-verzekeringssysteem. Volgens Big Blue bevat het platform dezelfde functies als dat van Aegon, waaronder service-based-pricing, de veiligheid en schaalbaarheid van IBM Security, en toegang tot api’s van IBM en gelieerde externe partijen. IBM’s publieke cloud voldoet aan de benodigde regelgeving en veiligheidsnormen.
Aegon verwacht in ruil voor de uitbesteding lagere beheerkosten per polis, voor de complete resterende duur hiervan. Het IBM Open Insurance Platform verzekert de voortgang van het beheer van zogenoemde ‘closed books’-polissen tegen een vaste lage prijs, aldus de automatiseerder.