Apps om een bureau of vergaderlocatie te reserveren, een tool om de lichaamstemperatuur te meten, een anderhalvemeterafstandsalarm, uv-c-licht om mobiele apparatuur te reinigen, een qr-code om te weten of een kantooromgeving schoon is en een stoplichtzuil. Talloze technische hulpmiddelen verschijnen op de markt om medewerkers veilig te kunnen laten terugkeren naar hun werkplek. Een greep uit recente aankondigingen.
Nu de coronamaatregelen worden versoepeld, keren werknemers terug naar hun werkplek. Maar wel met de nodige aanpassingen, zoals desinfectiemiddelen, aangepaste werkroosters, scheidingswanden bij bureaublokken, eenrichtingsverkeer-looproutes voor personeel, op de vloer getekende afstandscirkels en een anderhalvemeterafstandsprotocol (‘niet met meer dan twee man in lift’).
Toch zijn er meer dingen waar werkgevers over na moet denken, bijvoorbeeld dat niet iedereen tegelijkertijd op dezelfde afdeling kan en wil werken. Het ‘nieuwe normaal’ vraagt om een doordachte aanpak en betrouwbare hulpmiddelen voor het effectief en verantwoord heropstarten van het kantoorleven en bedrijfsactiviteiten in de anderhalvemetersamenleving. Dat levert een stortvloed aan tools op, al dan niet gratis beschikbaar gesteld door techleveranciers. Een dozijn voorbeelden.
Reserveren
1) GoBright
Met een app van GoBright, ontwikkelaar van werkplektools, kan een werknemer vanuit huis een werkplek of een vergaderkamer reserveren. De werkgever heeft van tevoren al bepaald welke bureaus ‘open’ of ‘gesloten’ zijn, rekening houdend met de sociale-afstandsregels en wat de maximum capaciteit van een vergaderkamer is. Doordat iedereen vooruit zijn plek reserveert, weet de werkgever precies hoeveel mensen er op kantoor aanwezig zijn en op welke afdelingen. Ook kan het werkrooster worden aangepast als bepaalde dagen of uren te druk worden en wordt zo duidelijk of de schoonmaakdiensten op bepaalde dagen opgeschaald moeten worden.
In de bureaus zelf zit een Connect ingebouwd die met led-kleuren laat zien of een bureau beschikbaar (groen) is of bezet (rood). Als de Connect paarsgekleurd is, betekent dit dat een bureau eerst schoongemaakt dient te worden. De kleuren zijn ook zichtbaar in de app.
2) Covid-19 Desk Planner App
Ict-dienstverlener Macaw heeft op basis van het Microsoft Power Platform de Covid-19 Desk Planner App ontwikkeld. Medewerkers kunnen hiermee eveneens vanaf huis een bureau reserveren; ook valt met de applicatie het maximaal aantal toegestane personen binnen een gebouw te beheren. Bovendien kan een werkgever via de app zijn personeelsleden informeren over maatregelen op het gebied van social distancing, hygiënerichtlijnen en vergelijkbare RIVM-voorschriften.
De Microsoft-partner stelt de Desk Planner App-template kosteloos beschikbaar. De applicatie is te downloaden via de Microsoft App Source.
Onemeeting.com is een digitaal boekingsplatform voor bijeenkomsten. Het heeft het 1M5-kwaliteitslabel in het leven geroepen dat aangeeft of een vergader- of congresbedrijf de anderhalvemetervoorschriften volledig heeft doorgevoerd.
Op verzoek van boekers en vergaderklanten biedt boekingsplatform Onemeeting.com inzicht in de vergader- en congresbedrijven die aangepast zijn aan de RIVM-richtlijnen. Deze bedrijven hebben – los van de algemene branche-afspraken – vaak eigen, lokale protocollen opgesteld. Deze zijn ook direct zichtbaar op het boekingsplatform.
Schoonmaken
4) CapCleaner
Mobiele apparatuur, computermuizen, headsets, sleutels en andere bedrijfsmiddelen worden meestal gereinigd met alcohol. Dit gebeurt handmatig en is dus in coronatijd niet ideaal. CaptureTech heeft een oplossing bedacht voor het desinfecteren van deze bedrijfsmiddelen middels een uv-c-kluis. Het bedrijf staat bekend om zijn mobiele containers voor de logistiek en automatische identificatie.
In deze CapCleaner zit uv-c-licht gebouwd. Dit licht, aldus CaptureTech, dood zeer snel en effectief virussen en bacteriën. Door de speciale reflectie in het apparaat worden alle kanten van en object in dertig seconden gedesinfecteerd. De CapCleaner is maar op één manier te bedienen om fouten te voorkomen en gaat pas weer open wanneer het desinfecteerproces is voltooid.
5) Mycleanworkspace
Leviy, leverancier van software voor de schoonmaakbranche, lanceert een gratis mobiele applicatie waarmee na te gaan is of een flexplek, studieplek, klaslokaal, vergaderruimte of transportmiddel is gereinigd.
Een gebruiker gaat naar Mycleanworkspace.com en meldt zich aan met een e-mailadres. Vervolgens ontvangt diegene een link naar een online-omgeving voor de registratie van ruimtes en het aanmaken van qr-codes. Die codes worden op de locaties worden aangebracht. De bezoekers van de locaties kunnen de app downloaden en door het scannen van de qr-codes zien of een bepaalde werkplek of ruimten is schoongemaakt. Zij kunnen tevens de schoonmaak beoordelen en ervaringen uitwisselen met anderen.
Schoonmakers werken met dezelfde app en kunnen via de qr-codes aangeven dat een werkplek of ruimte is schoongemaakt. En snel reageren als er een slechte beoordeling is gegeven.
Detecteren
6) Safedi
Keep Your Business Going is een webshop met producten ter preventie van coronaverspreiding. De shop verkoopt sinds kort ook bluetooth-buttons, ook wel Safedi’s genoemd. De buttons staan met elkaar in verbinding en geven waarschuwingssignalen af zodra gebruikers elkaar naderen (een rood lichtje) en binnen anderhalve meter van elkaar komen (zowel een optisch als een akoestisch signaal).
Volgens het bedrijf worden geen persoonsgegevens van de gebruiker opgeslagen. Alleen de Safedi-ID wordt geregistreerd in een anoniem contactlogboek. Wel wordt bijgehouden welke buttons te dicht bij elkaar zijn gekomen. Mocht er sprake zijn van een aangetoonde infectie, dan worden de Safedi’s die met de button van de geïnfecteerde drager in contact zijn geweest gewaarschuwd door middel van een push-bericht.
De ontwikkeling van het CovidAlarm is een samenwerkingsverband van drie ondernemers uit het Gelderse Arnhem. Het is een slimme afstandsmeter die werknemers om hun nek kunnen hangen met een koord. De wearable detecteert of individuen elkaar binnen anderhalve meter tegenkomen en alarmeert dan daarover.
Het CovidAlarm werkt standalone zonder verbinding met andere apparaten te maken zodat niemand zich zorgen hoeft te maken om de privacy, benadrukt het trio. Zij hebben gebruikgemaakt van ultra-wide band-locatietechnologie om de locatie ten opzichte van elkaar nauwkeurig te bepalen. Bluetooth zien zij als te onnauwkeurig omdat het een foutmarge van enkele meters kan geven, terwijl ultra-wide band-radiotechnologie een foutmarge van enkele centimeters accepteert.
Het drietal verwacht zijn wearable te kunnen slijten aan sectoren zoals de bouw en industrie waar men aan de slag wil zonder continu te moeten denken aan de afstandsregel. Maar ook aan pretparken, bibliotheken en zorginstellingen waar bezoekers bij binnenkomst een CovidAlarm om de nek hangen zodat afstand houden mogelijk is zonder looppaden en dergelijke in te richten.
8) Infloow Contact Trace
Ahrma Group komt eveneens met een tracer, en wel de Infloow Contact Tracer. Het slimme apparaatje meet automatisch de afstand tot andere tracers en maakt een registratie als twee tracers binnen anderhalve meter in de buurt van elkaar zijn. Ook wordt opgeslagen hoe lang dit contactmoment duurt.
In 2014 ontwikkelde het bedrijf een slimme pallet, voorzien van eigen technologie, die het mogelijk maakt om wereldwijd assets te traceren. Deze technologie vormt nu ook de basis van de Contact Tracer.
De Infloow Contact Trace kan om de nek of aan de broekriem gehangen worden. Wanneer een medewerker ziek wordt en bij zijn werkgever aangeeft dat het een mogelijke coronabesmetting betreft, heeft de werkgever de mogelijkheid de tracer van de zieke werknemer uit te lezen om zien met wie er contact is geweest. Deze personen worden gewaarschuwd en eventueel gevraagd thuis in quarantaine te gaan.
Alleen de contactmomenten worden opgeslagen samen met de duur van deze momenten voor een periode van twee weken. Het apparaatje slaat geen persoonlijke- of gps-gegevens op, bezweert Ahrma.
Meten
9) ServersCheck
ServersCheck, normaliter een onderneming die apparatuur levert voor het toezicht op missie-kritische infrastructuren (bekend van de ‘oranje doosjes’), zet zijn infraroodsensoren en thermische camera’s in om de temperatuur te meten bij werknemers die hun kantoor binnenkomen.
Het scannen gaat zeer snel: elke 0,6 seconde wordt een temperatuurmeting verwerkt en gevalideerd op basis van de vooraf gedefinieerde limieten. Hierdoor kunnen grote aantallen personen snel worden ‘verwerkt’, aldus het bedrijf.
Hoe gaat dat in de praktijk? De medewerker of bezoeker loopt naar het apparaat, plaatst zich op vijf tot dertig centimeter van het toestel en kijkt recht in de richting van de sensor of de camera. Een led op de sensor geeft een groene kleur aan als de temperatuur correct is en rood bij een verhoogde temperatuur.
ServersCheck claimt infraroodsensoren en thermische camera’s te maken die zelf-kalibrerend zijn met behulp van een combinatie van sensoren en eigen algoritmes. De temperatuur wordt gemeten met een nauwkeurigheid van ±0,5°C; het Belgische bedrijf stelt een oplossing te bieden die voldoet aan de nieuwe maatregelen en eisen die de Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) in april heeft genomen.
9) Siveillance Thermal Shield
Ook Siemens biedt thermische camera’s voor het meten van de huidtemperatuur. De technologie achter deze Siveillance Thermal Shield-producten is eerder ingezet tijdens de Sars- en Mers-uitbraken.
De camera meet de temperatuur tussen de ogen, een plekje dat minder gevoelig is voor invloeden van buitenaf dan wanneer men de huidtemperatuur van het voorhoofd meet. Om een nauwkeurige meting te doen, is het belangrijk dat mensen een kort moment stilstaan voor de Siveillance Thermal Shield.
De gemeten huidtemperatuur is slechts een indicatie van de werkelijke lichaamstemperatuur. Wordt een verhoging vastgesteld, dan geeft de camera een alarm. Vervolgens dient de meting altijd geverifieerd te worden met behulp van een medisch meetinstrument. Op basis hiervan kan de betrokken persoon al dan niet de toegang tot het pand worden ontzegd of kan de werkgever andere maatregelen nemen, stelt Siemens.
Monitoren
11) Druktemonitor
Druktemonitor is een camerasysteem voor binnen en/of buiten dat op basis van software in de camera’s beelden analyseert op vooraf ingestelde parameters (gebied, maximaal aantal personen). Als het drukker wordt, geeft het systeem van VCS Observation een seintje.
Ook biedt het een stoplichtfunctie. Kleurt het stoplicht rood in plaats van groen? Dan weet iedereen dat nieuwe gasten even moeten wachten. Het bedrijf mikt met zijn slimme camera op (horeca)ondernemers die bezoekersstromen willen reguleren.
12) Stoplichtzuil
Het toegangscontrolesysteem Stoplichtzuil is een automatische personenteller en helpt ondernemers op een toegankelijke manier aan de coronamaatregel van één klant per tien vierkante meter te voldoen. Hiermee wordt er grip gehouden op de bezoekersstroom in bijvoorbeeld horeca, musea, theaters, winkels, sauna’s, sportscholen en kantoren.
Een gebruiker stelt in hoeveel personen er maximaal in de ruimte mogen zijn, vervolgens houdt de Stoplichtzuil bij hoeveel personen in- en uitlopen en of het maximum is bereikt. De sensors detecteren of iemand naar binnen of buiten gaat. Het rode licht gaat aan zodra een maximum is overschreden; loopt een bezoeker door het rode licht, dan gaat er een alarm af. Elke keer als iemand de ruimte verlaat, is er weer ruimte voor iemand om naar binnen te lopen.