De Eindhovense Salesforce-partner Nextview ontvangt een investering van Salesforce Ventures. Algemeen directeur Huub Waterval spreekt van een significant bedrag, maar noemt geen details. Wel maakt het geld de weg vrij voor een Design Thinking Center in Duitsland en de ontwikkeling van nieuwe competenties.‘Toen ik uitlegde wat wij deden, wilde Salesforce dit in Europa uitrollen.’
Nextview is een van de weinige Nederlandse platinumpartners van Salesforce. Het bedrijf focust sinds twee jaar op advisering en implementatie van Salesforce-producten en bouwde daarvoor zijn SAP-activiteiten af. ‘We hebben gekozen om één ding heel goed te doen’, vertelt Waterval. Hierdoor kwamen volgens hem meer erp-consultants, integratie-experts en data-analytics beschikbaar voor het Salesforce-team. Nextview is bovendien al langer partner van Mulesoft en Tableau, beide sinds kort onderdeel van het techbedrijf uit San Francisco.
Design thinking
De dienstverlener probeert zich in de markt te onderscheiden door zijn aanpak, vertelt de directeur. Zo is er veel aandacht voor design thinking, een methode om te achterhalen wat de daadwerkelijke behoefte achter de wens van klanten is. In plaats van te kijken hoe klantorganisaties een product of dienst kunnen verkopen, leren ze te kijken naar de wijze waarop eindgebruikers de producten en diensten inzetten.
De aandacht die Nextview heeft voor design thinking, viel ook Salesforce op. Waterval vertelt dat hij een jaar geleden een gesprek had met hoger management van Salesforce en dat deze mensen gecharmeerd waren van de aanpak van zijn bedrijf. ‘Toen ik uitlegde wat wij deden, noemden zij dit design-led consulting en wilden ze dit in Europa uitrollen. Ze zagen ook grote potentie in Duitsland, wat ons deed besluiten onze Belgische plannen te verleggen naar dit land.’
Frankfurt am Main
De investering gebruikt Nextview onder meer voor het opzetten van een Design Thinking Center in Frankfurt am Main. Hoewel het centrum pas in 2021 operationeel zal zijn, nam Waterval kortgeleden de eerste medewerkers aan. Over vier jaar verwacht hij dat er ongeveer vijftig mensen werken. Het bedrijf doet al veel projecten in Duitsland, maar deed dat tot dusver grotendeels vanuit Nederland. Klanten werden dan uitgenodigd naar een van de huidige design thinking-centra in Eindhoven en Amsterdam.
Een ander deel van de investing besteedt Waterval aan de ontwikkeling van nieuwe competenties in het team. Het gaat volgens hem enerzijds om de Salesforce-producten B2B Commerce en Field Service, beide belangrijk bij nieuwe vormen van de maakindustrie, en anderzijds de diensten Integratie en Analytics. Deze zijn gebaseerd op Mulesoft en Tableau en zijn in elke branche in te zetten.
Omzet
Nextview werd opgericht in 2009. Er werken momenteel ongeveer vijfenentachtig mensen. Grote klanten zijn ING, ABN Amro, Facilicom, Canon, Aviko en het Amerikaanse Pentair. De onderneming behaalt al een paar jaar een omzet van ongeveer tien miljoen euro. Volgens Waterval duidt dit niet op stagnatie. ‘We hebben veertig procent van onze omzet vervangen door te focussen op Salesforce. Na afstoting van de SAP-activiteiten zijn we nu bijna op hetzelfde niveau.’ Aan ambitie ontbreekt het de directeur niet. Hij wil de omzet binnen vier jaar verdubbelen tot twintig miljoen euro.