Clement-John de Leeuw is een bekende naam in het Nederlandse ict-verkoopkanaal. In 2001 begon hij als channel accountmanager bij Fujitsu waar hij ruim acht jaar heeft gewerkt. Daarna was hij vier jaar channel sales manager bij Trend Micro. Nu werkt hij alweer zo’n zes jaar bij Commvault Nederland als partner business manager. Channelweb neemt hem onder vuur.
In je rol bij Commvault ben je verantwoordelijk voor de strategische partners en allianties, zoals AnylinQ, DataManagement Professionals (DMP), Proact, SoftwareOne en HPE. Wat is voor jou binnen deze partnerschappen het belangrijkste?
‘Voor mij is het belangrijk dat er binnen een partnerrelatie zowel vertrouwen als commitment naar elkaar toe is. Draagvlak creëren doe ik door een gezamenlijk plan op te stellen. Een plan dat niet alleen van mij is, maar van ons. Ik vraag input aan de mensen die het plan uiteindelijk moeten uitvoeren. Dat resulteert in betrokkenheid, commitment en gezamenlijke doelen die uiteindelijk leiden tot gemeenschappelijk succes.’
Met partner DMP werk je niet alleen in Nederland, maar op Europees niveau samen. Hierbij is de Nederlandse aanpak aangepast naar de lokale wensen. Kun je dit toelichten? En wil Commvault dit met meerdere partners gaan oppakken?
‘Gezien de samenwerking tussen DMP en Commvault in Nederland zo succesvol is, hebben we besloten onze aanpak uit te rollen naar andere landen in EMEA waar wij samenwerken. Op basis van onze succesformule, een combinatie van technische vaardigheden, sales, support en marketing, kunnen de lokale sales- en technische teams aan de slag met de gezamenlijke ontwikkelde blauwdruk. Op deze manier hoeven de lokale teams niet opnieuw het wiel uit te vinden, maar kunnen ze gebruikmaken van ons succes. Per land wordt uiteraard wel bekeken of het plan moet worden aangepaste aan eventuele lokale behoeften.’
Je geeft aan samen met partners en allianties op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de markt te benaderen en samen sales- en marketingstrategieën te bedenken om nog succesvoller te kunnen zijn. Nu is echter het coronavirus losgebarsten. Hoe ga je daar in je samenwerking met partners mee om?
‘Ik zet nu alle online tools in, zoals Teams, Zoom en LinkedIn om mijn partners regelmatig te kunnen zien en te spreken. De benadering is heel doelgericht en zorgt ervoor dat de partner ontzorgd wordt, zodat we onze gezamenlijke doelen kunnen behalen en resultaten boeken.’
Het valt op dat je gedurende je loopbaan bijna jaarlijks een salestraining volgt. Zo voltooide je de afgelopen vijf jaar een channel gtm-planning training, een pov whiteboard training, een financial masterclass, een training executive selling, een PowerBI-training en een LinkedIn for Business-training. Welke van deze trainingen raad je aan andere partnermanagers aan en waarom?
‘Eigenlijk kan ik al deze trainingen aanraden. In de dagelijkse praktijk maak ik gebruik van een mix van allerlei vaardigheden die ik heb opgedaan tijdens verschillende trainingen. Welke ik inzet, hangt grotendeels af van met wie ik op dat moment contact hebt.’
Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
‘Op dit moment ben ik verantwoordelijk voor de Benelux-regio en zie ik mezelf over vijf jaar in een dedicated Europese functie. Samen met verschillende landen en regio’s sales- en marketingstrategieën opzetten en uitwerken tot een gedegen plan, zodat we gezamenlijk succes en resultaten kunnen behalen.’
Wie is je grote voorbeeld?
‘Een groot voorbeeld heb ik niet echt. Wel heb ik aan het begin van mijn carrière goed advies gekregen van iemand, wat ik nog steeds in de dagelijkse praktijk toepas. Hij liet mij namelijk inzien dat draagvlak creëren binnen de organisatie minstens net zo belangrijk is als het plan zelf – misschien wel belangrijker. Een plan kan fantastisch in elkaar steken, maar uiteindelijk moet het wel gesteund worden door alle betrokkenen in de organisatie. Alle partijen moeten zich een onderdeel van het plan voelen. Dat resulteert in commitment.’
Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
‘De beklimming van de Kilimanjaro was voor mij een persoonlijke overwinning. Het bereiken van de top is niet eenvoudig. Het vergt planning, voorbereiding, doorzettingsvermogen en ambitie. Zakelijk werkt dit precies hetzelfde. Een grote teleurstelling kan ik niet bedenken. Als het even niet meezit, probeer ik er altijd een positieve draai aan te geven en er in ieder geval lering uit te trekken.’
Je beoefent een, voor mij onbekende sport, padel. Dit is een racketsport met een eigen identiteit en cultuur. Je speelt dit spel altijd in duo’s tegen elkaar. Waarom spreekt deze sport je aan en zie je verbanden met je werk?
‘Padel is een spel dat veel techniek, tactiek en inzicht vraagt. Je speelt altijd twee tegen twee, dus samen met een partner. Je bent daardoor afhankelijk van de persoon met wie je speelt: speelt hij of zij aanvallend of verdedigend? Speelt diegene goed of slecht? Daar zie ik wel degelijk verbanden met dagelijkse werk. Bij padel moet je namelijk ook kunnen inschatten hoe mensen in elkaar steken, wat hun triggers zijn en waar ze enthousiast van worden.’
Gaat je werk voor alles? Wat zijn andere belangrijkste pijlers in je leven?
‘Mijn werk is erg belangrijk voor mij. Ik ben gedreven, doelgericht, wil graag zelf succesvol zijn, maar wil ook andere mensen succesvol maken. Mijn werk gaat echter niet voor alles. Mijn gezin en mijn gezondheid zijn ook twee belangrijke pijlers. Ik wil later niet terugkijken op mijn leven met het idee dat ik allerlei dingen heb gemist omdat ik altijd aan het werk was. Ik probeer daarin een balans te vinden. Dus hard werken, maar altijd in combinatie met mijn gezin en gezondheid.’