Combird, een aanbieder van een eigen voip- en unified communications (uc)-platform uit Beverwijk, is failliet gegaan. Niet door de coronacrisis, maar doordat een sterke omzetdaling niet op tijd kon worden opgevangen. Codelogic, eveneens uit Beverwijk, heeft de boedel overgenomen en ziet brood in het samenvoegen van zijn klantcontactsoftware Steam-connect met het Combird-platform.
Combird, opgericht in 2007, verkocht en beheerde een eigen platform voor voip en uc, met vast-mobielintegratie op meerdere mobiele netwerken. Toch ging het na een bestaan van ruim tien jaar kopje onder. Het bedrijf, althans de besloten vennootschap erachter (Van Leyden Multimedia), ging 17 maart jongstleden failliet.
‘Het betreft hier geen coronafaillissement’, zegt curator Salim Hossaini van Tanger Advocaten. ‘Combird is een typisch voorbeeld van een bedrijf met potentie dat met kleine marges moet werken, zoals in dit geval in de telefoniemarkt. Valt het dan een tijdlang tegen, dan is het lastig het verlies in omzet te compenseren, ook al let je op de kosten.’
Uit het eerste faillissementsverslag blijkt dat Combird eind 2018 en begin 2019 een aantal grote opdrachten tot een einde zag komen gekomen en het niet lukte nieuwe opdrachten en klanten te verwerven. De omzet nam in zo’n twee jaar af van 1,8 miljoen naar nog geen miljoen. Hij vroeg daarop faillissement aan.
Geschillen
Opmerkelijk is dat er nog twee gerechtelijke procedures met klanten liepen. Ticketleverancier Tibbaa meent dat Combird zijn geheimhouding jegens dit bedrijf zou hebben geschonden en vordert een bedrag van 154.000 euro; Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) Oost-Brabant meent dat er sprake is van wanprestatie aan de kant van Combird en vordert een bedrag van zeshonderdduizend euro.
Volgens curator Hossaini zijn het procedures die al langer lopen en losstaan van het faillissement. Hij zal gedurende de afwikkeling nader onderzoek doen naar de rechtsmatigheid van het handelen van de bestuurder, iets wat als een verplichting geldt. Daarnaast is Hossaini in gesprek met Tibbaa en GGZ Oost-Brabant over hoe deze geschillen zijn af te handelen. Mocht er een vordering worden toegewezen, dan wordt de desbetreffende partij als crediteur toegevoegd in het dossier.
Wrang
Het bankroet van Combird is extra wrang omdat het bedrijf vlak voor de coronacrisis omviel, terwijl juist nu er veel vraag is naar uc-oplossingen. Dat verklaart ook dat er vier kandidaten waren die de boedel wilden overnemen. Uiteindelijk bereikte Intovoice, de vennootschap achter handelsnaam Codelogic, een akkoord met de curator. Van de zeven medewerkers van Combird zijn er drie in dienst getreden, inclusief oprichter Van Leyden.
Codelogic is in 2007 gestart als ontwikkelaar van de omnichannel-klantcontactsoftware Steam-connect. In 2009 is daar de zusteronderneming Intovoice bijgekomen voor de afhandeling van de benodigde hardware bij klanten. Codelogic voegt nu zijn klantcontactsoftware Steam-connect samen met het Combird-platform. Klanten krijg zo één geïntegreerd platform voor zowel klantcontact als kantoortelefonie, waar volgens het Beverwijkse bedrijf veel vraag naar is.
Medio 2020 wil het de eerste Steam-connect-klanten naar het nieuwe platform migreren. Daarnaast blijft het bedrijf de voip- en uc-oplossingen afzonderlijk verkopen.