De Vrije Universiteit Brussel (VUB) richt vanaf volgend academiejaar een ‘expert class’ in e-sports-management in. De lessenreeks wordt verzorgd door gastdocenten, keynote-sprekers en influencers uit de e-sports-industrie en uit landen die al jaren trendsetter zijn: Denemarken, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Ierland en Nederland.
E-sports of competitief videogamen is anno 2020 big business geworden. Net zoals bij sport komt er ook veel meer bij kijken dan het spel op zich. Naast de spelers zelf zijn er tal van sponsors, eventorganisatoren, technologie-, televisie- en andere (live)-streambedrijven die hun graantje wensen mee te pikken. De ‘expert class’ in e-sports-management aan de VUB focust zich in eerste instantie dan ook op de commercieel-economische invalshoek van deze sector. Het is de eerste universitaire opleiding in de Lage Landen die specifiek dit segment onder de loep neemt.
De cursussen starten aan de VUB vanaf 8 oktober en vinden elke donderdag plaats, veertien weken lang. De opleiding wordt gegeven binnen de faculteit Lichamelijke Opvoeding & Kinesitherapie, in de vakgroep bewegings- en sportwetenschappen. De expertklas is opgebouwd rond vijf belangrijke pijlers van e-sports. Dat zijn: de geschiedenis, de data (en bij uitbreiding ai), de verschillende events, de marketing en de impact op de samenleving.
Het postuniversitair getuigschrift Expert Class in e-sports-management wordt uitgereikt op basis van een paper die in mei 2021 wordt verdedigd voor een jury van vakexperts.