Nu de databerg groeit, wordt data lifecycle management steeds belangrijker. Op dit moment zou je kunnen zeggen dat ruwe data meer waard is dan ruwe olie. Als ruwe data op de juiste wijze wordt geclassificeerd en toegepast, hoeft databeheer geen hoofdpijndossier te worden. Chris Winter: “Het gedoe rond de corona-app bewijst maar weer dat databeheer in de eerste plaats een ethisch vraagstuk is.”
Wat staat er precies in de database? Met alle respect, maar de kans is groot dat u, lezer van dit artikel, het niet weet. En uw collega weet het waarschijnlijk ook niet. Na een gesprek met Chris Winter en Alex Ramirez, die zich bij Micro Focus bezighouden met het vakgebied rond data lifecycle management, mogen we concluderen dat het een black box is. Winter en Ramirez rijgen de praktijkvoorbeelden van de falende beroepspraktijk geroutineerd aan elkaar. Van banken tot onderwijsinstellingen, van retailers tot energiebedrijven, ze gaan kopje onder in de datazee.
Winter: “Wat ik vaak tegenkom? Nou, organisaties die ‘iets’ willen met gegevensbeheer. Neem een HR-manager. Die begrijpt dat er iets moet gebeuren maar weet niet waar te beginnen. Wat is gevoelige data? Wat is persoonlijke data? Welke data is voor iedereen beschikbaar? En hoe kan die gedeeld worden? En daar blijft het niet bij. Zo’n manager moet politieke consensus bereiken. De productie moet omhoog. En klanten tevreden houden blijft prioriteit nummer één. Echt, er is een wereld te winnen. Daar komen wij in beeld.”
Wissen moet
Data lifecycle management is een vakgebied dat bij Micro Focus in drie stevige moten wordt gesneden, zoals de filet van een stuk verse vis. Ten eerste: oplossingen bieden voor het identificeren en classificeren van bedrijfsgegevens en communicatie, samen met ongestructureerde en gestructureerde gegevens. Ten tweede: opslaan en bewaren van die gegevens op langere termijn. Ten derde: oplossingen bieden die helpen om identiteiten, applicaties en gegevens te beschermen.
Met andere woorden: kijken wat je hebt, bewaren, en op basis daarvan handelen en controleren. Deze krachtige drietrapsraket wordt afgevuurd op organisaties van uiterst divers pluimage. Daarbij wordt soms, per ongeluk, een beerput opengetrokken. Winter: “We komen rare dingen tegen. Bedrijven hebben gegevens die ze niet horen te hebben. Een voorbeeld? Ik kan het dicht bij mezelf houden. Stel dat een recruitmentbureau mijn cv op LinkedIn zet. Ik weet zeker dat die binnen de kortste keren in bezit is van tientallen andere bureau’s. Denk je echt dat ze die na zes weken weggooien?”
Data lifecycle management lost tal van dataproblemen op, en gegevens wissen zodra die verjaard zijn, is een integraal onderdeel van de aanpak. Wissen moet. Om boetes te voorkomen. Om bedrijfsrisico’s te verkleinen. De noodzaak om te wissen zal de komende jaren alleen maar toenemen. Ramirez: “Het datavolume begint dusdanige vormen aan te nemen dat je een stappenplan moet volgen.”
Ruwe data
De genoemde ontwikkelingen hebben alles te maken met de geldende wettelijke en juridische kaders. Organisaties moeten voldoen aan wetgeving op het gebied van privacy (AVG en GDPR) en mededinging. Ramirez: “Niemand wil de Mededingingsautoriteit op bezoek hebben.” Daardoor is beveiliging en naleving van gegevensbeheer een topprioriteit geworden voor IT-managers. Organisaties worstelen met (gebrek aan) controle over hun gegevens, (te weinig) inzicht in de wensen van de klant en (teruglopende) productiviteit.
Dat gaat soms op een gruwelijke manier mis. Ramirez: “British Airways kreeg in 2019 een boete van 204 miljoen euro omdat na een datalek gegevens van honderdduizenden klanten werden buitgemaakt. Ook hotelketen Marriott liep tegen de lamp. Daar zijn 500 miljoen gasten getroffen door een datalek. De gestolen informatie omvatte onder meer naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, paspoortnummers en creditcardinformatie, hoewel die laatste versleuteld waren.”
Weet hoe je data beschermt, weet wat je zoekt en weet wat je waar kunt vinden. Dat is de korte samenvatting van dit in de praktijk uiterst ingewikkelde dossier, dat te vaak een hoofdpijndossier blijkt te zijn. Jammer. Niet nodig ook, vindt Ramirez: “Als je het goed aanpakt is ruwe data misschien wel meer waard dan ruwe olie. Ik vraag klanten vaak waarom ze bepaalde data zouden willen. Daar moeten ze een goed antwoord op hebben.” Winter: “Begin eraan voordat het te laat is. Ruim nu de zolder op en ga gestructureerd verder, want de datavolumes blijven groeien.”
“Echt, er is een wereld te winnen. Daar komen wij in beeld.”
met een microfocus polo 🙂