Chris Hazewinkel is vlak voor de uitbraak van de coronacrisis gestart als algemeen directeur van Computest Services. Een vreemde tijd om bij een bedrijf in dienst te treden. Wij vragen de nieuwe topman hoe hij het bedrijf vanuit huis runt tijdens de pandemie en wat zijn bedrijfsplannen voor de komende jaren zijn.
De directeur is net weer terug in Nederland. Daarvoor bracht hij bijna drie jaar door in de VS. Hij richtte hier HUP op, een bedrijf gevestigd in Los Angeles dat internationale organisaties helpt om naar de Amerikaanse markt uit te breiden. Voor zijn uitstapje naar de VS, was Hazewinkel werkzaam voor (internationale) it-bedrijven, waaronder Ericsson en BT. Ook hielp hij kleinere it-infrastructuur-leveranciers om schaalbaar te worden en daardoor te groeien.
Voor Hazewinkel zijn er twee redenen om bij Computest aan de slag te gaan. Allereerst het groeipotentieel van de organisatie, die hij wil benutten. En dan met name op het gebied van cybersecurity. Hazewinkel: ‘De cybersecuritymarkt bestaat uit drie onderdelen: preventie, detectie en response. Computest is vanuit de services-tak vooral actief op het vlak van preventie. In deze tak willen we groeien en nieuwe diensten aanbieden.’
Als voorbeeld noemt hij de zogeheten security assurance, een dienst die het bedrijf deze maand op de markt bracht. ‘Via dit pakket voorzien wij klanten het gehele jaar door van securitydiensten en leveren dit tegen een vast bedrag per maand. Dat is een nieuw model, want voorheen hielpen we klanten bijvoorbeeld maar één of twee keer per jaar met een cybersecuritytest. Dat was een behoorlijke piekuitgave. Nu wordt dit bedrag verspreid over het hele jaar en worden risico’s van cyberaanvallen gedurende het hele jaar proactief geëlimineerd.’
Detectie en response
Daarnaast wil Hazewinkel sterker worden in de markt van detectie en response. Denk aan het opsporen van cyberbedreigingen in het cloud security operations center (soc), incidentmanagement of forensisch onderzoek. ‘We bieden al diensten aan op het gebied van wet- en regelgeving en compliance, maar aangezien hier steeds strengere eisen aan worden gesteld, zetten we ook hier meer op in.’
Een ander belangrijk punt waar Computest in de komende drie jaar in wil groeien, is risicoanalyse. Hazewinkel meent dat bedrijven de beveiligingsmuur niet volledig hoeven dicht te timmeren tegen cybercrime, maar dat hier keuzes in gemaakt moeten worden. ‘Traditioneel wil elke organisatie alles perfect beveiligen om geen enkel risico te lopen’, legt hij uit. ‘Dat is alleen niet nodig. Organisaties moeten via een risicoanalyse inzichtelijk maken welke informatiestromen en processen voor hen relevant zijn om optimaal te beschermen. Die zaken moeten perfect beveiligd worden. De andere zaken, waar het gevaar van cybercrime minder is, kunnen zij minder goed beveiligen om op deze manier de nodige kosten te besparen.’
Wereldoorlog
Een andere belangrijke reden voor Hazewinkel om bij Computest aan de slag te gaan, is het maatschappelijk belang van de organisatie op het gebied van cybersecurity. Hij stelt dat er een nieuwe wereldoorlog op komst is waarbij we de vijand niet kunnen zien. Hazewinkel legt het probleem uit aan de hand van de huidige coronacrisis: ‘Het virus is waarschijnlijk ergens in China opgekomen en de hele wereld kijkt toe hoe het land hiermee omgaat. Hoewel we op de hoogte zijn van deze dreiging in China, gaat het normale leven gewoon door. We ondernemen pas actie als de bedreiging dichtbij komt, namelijk in ons eigen land. De overheid komt met maatregelen en moet dan ineens veel geld investeren om het gevaar aan te pakken.’
Volgens de topman gebeurt hetzelfde met cybercrime: de dreiging is er altijd, ook al zie je het niet. ‘Het is daarom belangrijk dat de maatschappij bewust is van deze cyberbedreiging en de juiste maatregelen treft. Ik voel me verantwoordelijk om mensen en bedrijven te informeren over dit risico, zodat zij zich hier tegen kunnen weren. Want vroeg of laat ben je de klos. Het geeft mij nut om hierin een bijdrage te leveren.’
Inwerken tijdens corona
Hazewinkel kwam in februari dit jaar in dienst bij Computest en werd al snel geconfronteerd met de intelligente lockdown die door de overheid werd opgelegd. ‘Ik had gelukkig al een paar weken voorsprong voor de coronacrisis in Nederland uitbrak. Hierdoor kon ik in februari al een plenaire sessie houden en stak ik veel tijd in kennismakingsgesprekken met de collega’s.
De topman werkt, net als de rest van de Computest-medewerkers, sinds maart thuis. Hij benadrukt dat communicatie hierin belangrijk is. ‘Vergaderingen worden niet overgeslagen, de stand-ups worden digitaal georganiseerd en de plenaire sessie met de vijftig collega’s gaat via een videoconferentie. Het is belangrijk te blijven communiceren hoe het met het bedrijf gaat. Daar hechten collega’s waarde aan en dit geeft hen het gevoel dat ze bij het bedrijf horen.’
En dat gevoel dat men bij het bedrijf hoort, moet ook blijven in tijden van de coronacrisis. Daarom staat Hazewinkel ongeveer fulltime in contact met zijn medewerkers om te kijken hoe het met ze gaat. Hierbij gaat extra aandacht uit naar de ouders van wie de kinderen thuis zitten of de singles die zich tijdens zo’n lockdown eenzaam kunnen voelen. ‘Deze mensen mag je niet uit het oog verliezen en daarom proberen we allemaal initiatieven op te zetten om hen bij het bedrijf te blijven betrekken. Zo hebben we voor kinderen een speurtocht bedacht en organiseren we wekelijks een digitale borrel voor de collega’s.’
Efficiëntie
De coronatijd biedt dus uitdaging om mensen aan boord te houden, maar aan de andere kant helpt het ook om een efficiëntieslag te slaan en hiermee de product- en strategieontwikkeling te versnellen. ‘In februari startte ik met de strategie en ambitie richting 2023. Ik heb een team opgezet van collega’s die samen met mij de proposities vanuit strategische gesprekken vertalen naar concrete plannen.’
Sinds de uitbraak van het coronavirus voert Computest deze gesprekken via video. En volgens de directeur gaat de strategieontwikkeling nu veel efficiënter. ‘Op kantoor is veel afleiding, terwijl collega’s vanuit huis geconcentreerd kunnen werken. Sinds we thuiswerken hebben we binnen één week vier nieuwe proposities ontwikkeld. Ik hoop dan ook dat ook de positieve ervaringen van de crisis blijven aanhouden wanneer het allemaal voorbij is. Bijvoorbeeld dat thuiswerken meer geaccepteerd wordt in Nederland, juist omdat het meer effectiviteit oplevert.’
Computest
Computest is in 2005 opgericht door Hartger Ruijs. Het bedrijf is gevestigd in Zoetermeer en heeft ruim honderd medewerkers in dienst. De organisatie bestaat uit twee bedrijfstakken: consulting en services. Door de groei van de algehele groep was het nodig deze takken op te splitsen in twee verschillende organisaties.
Hartger Ruijs leidt de consulting-tak en blijft bovendien eindverantwoordelijk voor de hele groep. Chris Hazewinkel is binnengehaald om de services-tak als algemeen directeur te leiden. De helft van de medewerkers werkt in zijn tak. Het team bestaat uit ethische hackers, performance testers, consultants en onderzoekers op de afdeling research en development. Idealiter wil Hazewinkel dat dit team in 2023 autonoom groeit tot zo’n tachtig collega’s.
De organisatie groeit autonoom, maar kan enkel op eigen kracht de groeiambities lastig realiseren. De Nederlander kijkt daarom naar strategische partnerschappen en interessante bedrijven om aan de eigen organisatie toe te voegen via een overname.