De Rotterdamse haven gaat sterk inzetten op drones. Afgelopen vrijdag begon in de Alexiahaven de eerste drone-pakketlevering op een schip. Het grootste vaartuig ter wereld, de Pioneering Spirit van Allseas, ontving printplaatjes.
Jeroen Hagelstein, woordvoerder van Allseas, ziet mogelijkheden voor drone delivery in de offshore-industrie. Volgens hem kan een dergelijk levering van meerwaarde zijn als aan boord snel lichte onderdelen nodig zijn zoals printplaten en chips.
Deze pilot is opgezet door Dutch Drone Delta, Allseas en het Havenbedrijf Rotterdam. Doel is te kijken of en hoe drones een bijdrage kunnen leveren aan efficiënter transport in de Rotterdamse haven. Onder het motto ‘Rotterdam the safest port to fly’ wordt het luchtruim boven de haven veilig ingericht, zodat optimaal gebruik is te maken van nieuwe technologieën die de Rijnmond veiliger, slimmer en sneller maken. De resultaten van deze pilot helpen ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om wet- en regelgeving hierover goed in te richten. ‘Het Rotterdamse havenbedrijfsleven kan dan optimaal gebruik maken van deze nieuwe ontwikkelingen,’ stelt Ingrid Römers, adviseur Havenbedrijf Rotterdam.
Luchtruim gereed
Drones zijn sterk in ontwikkeling. Ze kunnen een grote impact hebben op vervoer en transport. De nieuwe Europese regelgeving maakt de weg vrij voor nieuwe toepassingen, waaronder uiteindelijk zelfs autonoom onbemand vracht- en personenvervoer. Hiervoor zullen de komende jaren het luchtruim en de drone-technologie in stappen gereed gemaakt worden. Deze vlucht is hierbij een belangrijke eerste stap, omdat een echt pakket is afgeleverd en de drone hiervoor een grote afstand heeft afgelegd. Nu gebeurt dit nog met waarnemers, maar in de toekomst komt alles geheel buiten het zicht van de piloot.
Stephan van Vuren, initiatiefnemer Dutch Drone Delta, ziet toepassingsmogelijkheden voor de inzet van drones in het havengebied. Hij noemt als voorbeelden incidentenpreventie en -bestrijding, waterverontreinigingen, brandbestrijding, toezicht op havenoperaties en op schades. Van Vuren: ‘Denk ook aan inspecties van installaties en bruggen, aanleg en onderhoud van infrastructuur, leveringen aan schepen en boorplatforms.’ Drones zijn ook bij uitstek geschikt voor snel medisch transport van bloed en organen. Van Vuren ziet op termijn zelfs de inzet van drones voor zwaar transport en vervoer van mensen. ‘Met deze pilot in de Rotterdamse haven kunnen we direct de toegevoegde waarde van drone-technologie in een complexe omgeving demonstreren.
Ook Rijkswaterstaat doet volop proeven met drones. Bij de Waal in de buurt van Nijmegen wordt hier praktijkervaring mee opgedaan. Plan is om autonome drones standaard in te zetten voor incidentmanagement. Rijkswaterstaat wil deze drones ‘as-a-service’ gaan leveren.