Het is Rabobank gelukt om processen in slechts vijf dagen zodanig te automatiseren dat honderdduizenden bestaande mkb-kredieten snel en massaal kunnen worden aangepast naar aanleiding van de coronahulp door de overheid. De bank gebruikt daarvoor rpa-software van de Amerikaanse leverancier Kofax.
De overheid probeert de impact van de coronacrisis op het bedrijfsleven te beperken. Zo hoeven mkb’ers gedurende zes maanden geen aflossing te doen op hun bestaande microkredieten en betalen ze tijdens deze periode maximaal 2 procent rente. Voor de uitvoering van deze regeling is de overheid aangewezen op kredietverstrekkers, zoals Rabobank.
Aanpassing van bestaande kredieten is een handmatig en tijdrovend proces, aldus Eugenie Wouterse. Zij is bij Rabobank teamlead process management en robotics. Door robotic process automation (rpa) met behulp van Kofax-software lukte het haar team om het proces snel te automatiseren. Ontwikkeling nam slechts vijf dagen in beslag en binnen tien dagen had de ‘robot’ daadwerkelijk de eerste aanpassingen verwerkt. Nog geen twee weken later waren alle kredieten aangepast.
Besparing
Rabobank heeft honderdduizenden mkb-kredieten die in aanmerking komen voor de hulpregeling van de overheid. Om deze allemaal snel en correct aan te passen aan de nieuwe regeling zou een enorme opgave zijn, meldt Wouterse. Ze verwacht dat door de slimme automatisering nu al vijftigduizend manuren is bespaard. Uiteindelijk levert het volgens haar zelfs een besparing van honderdduizend uren op.
Rabobank kent een speciaal kenniscentrum dat zich richt op de inzet van robotisering. Dit Centre of Excellence for RPA experimenteert al sinds een jaar of drie met rpa en ontwikkelde in de afgelopen weken meerdere ‘robots’. Het kenniscentrum gebruikt hiervoor een team van ‘citizen developers’, dat dus buiten de officiële ict-structuren om software ontwikkelt, en een uitgebreide library van softwaremodules. Kofax is daarbij de technologiepartner.