Bij veel bedrijven wereldwijd zijn de medewerkers thuis aan de slag. Samenwerken gebeurt virtueel. Juist nu lopen veel organisaties aan tegen de forse beperkingen van hun netwerkinfrastructuur. Dat levert spanningen, stress en frustraties op bij werknemers. Precies wat we nu kunnen missen als kiespijn. Hoe snel is deze situatie oplosbaar?
De crisis vereist verandering. Niet alleen voor de korte maar ook voor de lange termijn. In sommige bedrijven werkt ongeveer de helft van de medewerkers nu permanent thuis, en dat zal naar alle waarschijnlijkheid nog wel even zo blijven. Experts verwachten dat werknemers na deze crisis sowieso vaker thuis zullen gaan werken: ondanks de afwezigheid van collega’s missen slechts weinigen de dagelijkse files en het voortdurend passen en meten met schaarse tijd.
Bij de abrupte opschaling naar meer werkplekken buiten kantoor, ondervinden veel bedrijven echter de nodige netwerkproblemen. Dezelfde issues gelden bij de implementatie van een cloudtransformatie of het realiseren van internationale samenwerking met virtuele teams. Terwijl een goed netwerk de ruggengraat voor het functioneren van elk bedrijf waarin gewerkt wordt in virtuele teams en dat zich richt op digitalisering. Door het wegnemen van bottlenecks en het optimaliseren van het netwerkverkeer ondersteunen technologieën als sd-wan de digitalisering van bedrijfsprocessen en de snellere ontsluiting van nieuwe en tijdelijke locaties.
Nieuwe standaard
Deze technologieën zijn helemaal interessant als een bedrijf of organisatie een snelle en probleemloze connectiviteit nodig heeft tussen internationale vestigingen, ongeacht de geografische locatie. Veel bedrijven beperken zich namelijk niet tot de grenzen van Nederland of West-Europa. Voor hen wordt wereldwijd virtueel samenwerken ook na de Covid-19-crisis dé standaard manier van werken. Heen en weer vliegen voor een vergadering of presentatie zit er voorlopig niet in.
Ook voorzien experts dat meer bedrijven de komende tijd vaker moeten blijven op- en afschalen wat betreft werkplekken. We weten niet welke omvang de recessie zal krijgen, maar dat er werkplekken verloren zullen gaan, en dat we voorlopig nog niet van het Covid-19-virus af zijn: die conclusies staan als een paal boven water. Dat betekent dat we afhankelijker worden van onze netwerken en de wijze waarop die flexibel kunnen veranderen met onze wensen en behoeften.
Virtueel samenwerken is ‘here to stay’, maar dat vereist wel een perfecte verbinding. Veel mensen worden inmiddels doodmoe van alle conference calls met haperende beelden en uitvallende camera’s, vertraagd galmende echo’s en allerlei andere ongemakken. Inmiddels gaan er stemmen op om ‘ouderwets’ alleen de telefoon te pakken. En we zijn pas een paar maanden onderweg.
Geleerde lessen
Burn-outs door slechte netwerkverbindingen zijn wel het laatste wat we willen. Wat kunnen we leren van partijen die hun netwerk eerder al op orde brachten? Bij NTS-Group, leverancier van industriële apparatuur aan hightech oems, bestond de noodzaak om snel met technische specialisten uit Eindhoven en Singapore virtuele teams te vormen. De bestaande netwerkverbinding belemmerde echter het gebruik van interactieve applicaties vanuit Singapore, die draaien in een Nederlands datacenter. De situatie was moeilijk werkbaar vanwege de netwerkvertraging en het type applicatie dat ontwikkeld is voor gebruikers die rechtstreeks op het lokale netwerk zijn aangesloten. Bovendien werden er regelmatig grote bestanden uitgewisseld tussen beide teams. Dit duurde ontzettend lang, tot frustratie van de teamleden.
Daarvoor is een oplossing gezocht in het ontwikkelen van een netwerk gebaseerd op sd-wan-technologie. Het uitrollen van de techniek, inclusief de logistiek, om de benodigde hardware op locatie te krijgen was een kwestie van enkele dagen. Het totaaltraject van probleem tot oplossing heeft NTS binnen een maand weten af te ronden. Binnen vijf dagen is zo een snelle en betrouwbare verbinding gerealiseerd zonder merkbare vertraging tussen Nederland en Singapore. Daarnaast is de basis gelegd voor een wereldwijde ontsluiting van applicaties in de cloud.
Verlichting brengen
Belangrijk is dat we ons blijven focussen op de toegevoegde waarde van de oplossing, en niet op de techniek zelf. Wat is de gewenste uitkomst, wanneer is een dergelijk traject succesvol? Hoe draagt het bij aan het grotere plaatje en de ambities van een bedrijf? Een investering nu moet ook rendabel zijn voor de lange termijn. Zeker wanneer bedrijven de hand op de knip zullen houden vanwege de moeilijke tijden die komen, moet een netwerkinvestering bijdragen aan een betere productie en performance.
Uiteindelijk draait het op dit moment om dat laatste punt: hoe zorgen we ervoor dat we onze mensen zo goed mogelijk faciliteren in deze moeilijke tijden, en dat zij onbelemmerd kunnen doorwerken zonder verdere frustraties? Een goed netwerk zonder vertragingen zou voor velen al een beetje verlichting brengen in deze tijden van louter virtueel samenwerken. Er is eigenlijk maar één oplossing die nog beter werkt: een vaccin.