Met zijn allen massaal naar kantoor gaan zit er, ondanks de aangekondigde versoepelingen, nog even niet in. Werken vanuit huis is voor velen de nieuwe realiteit geworden. De schaal waarop dat nu gebeurt, betekent afscheid nemen van oude gewoontes en vertrouwde manieren van werken. Voor bedrijven kan deze situatie kwetsbaarheden in de it-voorzieningen blootleggen, maar ook innovaties versnellen.
Een typische thuiswerkdag bij mijn werkgever. We openen onze laptop en trappen af met een teammeeting op Skype of Teams voor een dagelijkse update. Yammer wordt intensief gebruikt om in contact te blijven met collega’s. Ook gesprekken met nieuwe en bestaande klanten verlopen veelal via online-calls. In plaats van een fysieke plek, bestaat de werkplek uit applicaties (uit de cloud), veilige toegang tot data en documenten (in de cloud), en een manier om te communiceren (via de cloud). Hoewel het geen volledige vervanging is voor persoonlijk contact, hebben we alle functionaliteit tot onze beschikking.
Andere organisaties zien ongetwijfeld eenzelfde patroon. En daar waar it-beheer nog vooral handmatig plaatsvindt, betekent dit hard werken voor de beheerders. Zij moeten hun collega’s tenslotte voorzien van een veilige en stabiele thuiswerkplek. Zowel systemen als mensen hebben te maken met een hogere belasting. Het loont daarom om terugkerende processen zoveel mogelijk te standaardiseren en te automatiseren. Dat zorgt voor een constante kwaliteit en betere schaalbaarheid van de dienstverlening. Zeker nu het thuiswerken een vlucht heeft genomen en ook na de huidige crisis een grotere rol zal spelen.
Digitaal
Niet alleen onze werkplek wordt digitaal. Veel bedrijven (h)erkennen nu het belang van digitale dienstverlening en producten. In de basis niets nieuws, maar de coronacrisis heeft de urgentie voor verandering verhoogd. Dat zien we terug in de manier waarop bedrijven hun (online-)diensten aanbieden. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de grote bedrijven de afgelopen maanden zijn innovatiebudget vergroot heeft, om aan te wenden voor digitale transformatie met investeringen in smart technologie, cloud infrastructuur, en procesvernieuwing.
Deze beweging levert vragen op vanuit technisch oogpunt. Voldoet mijn erp-platform nog aan de nieuwe proceseisen? Hoe kan ik mijn crm inzetten om klantcontact te optimaliseren? Welke legacy-applicaties kan ik naar de cloud brengen? Hoe beheer ik een multi-cloudplatform? Hoe kan ik de juiste tools en voldoende capaciteit beschikbaar stellen aan mijn ontwikkelteams?
Ook vanuit de business zal er kritisch naar het it-team worden gekeken. Zijn ze in staat deze digitale verandering te ondersteunen met een flexibel, wendbaar platform dat tegelijk stabiel en toekomstbestendig is? Kunnen zij snel waarde leveren vanuit een devops-manier van werken, en in korte tijd oplossingen productie-klaar opleveren? En gebruiken ze cloud en automatisering om schaalbaarheid en flexibiliteit te vergroten?
Bedrijven die in staat zijn om succesvol hun digitale strategie te verwezenlijken, kunnen in deze periode een voorsprong pakken. Een voorwaarde is dat de onderliggende it-platformen en -processen geschikt zijn om deze transformatie te ondersteunen. Is jouw it-organisatie klaar om te innoveren? Deze periode van verandering is hét moment om daarover in gesprek te gaan.
Gelukkig is het transformeren en realiseren van een digitale dienstverlening veelal niet zo lokatie gebonden, dat is nou precies het idee ervan.Thuis of op kantoor of op reis…je kan het altijd goed organiseren. Feit is wel dat je digitale lenigheid hierin van groot belang is, ofwel, kan je als organisatie je IT ook laten bewegen?!