Wetenschappers van de TU Delft hebben in samenwerking met het AMS Institute, dat zich bezighoudt met stedelijke oplossingen, een social distancing dashboard ontwikkeld. De tool moet het naleven van de anderhalvemetersamenleving in stedelijke gebieden bevorderen.
Het dashboard maakt stadsplattegronden die op straat- en wijkniveau laten zien of het mogelijk is om de afstand van anderhalve meter in de openbare ruimte na te leven. Het dashboard toont een kaart van factoren die daar invloed op hebben, zoals de breedte van voetpaden en locaties van bushaltes.
Open toegankelijk
De kaarten zijn beschikbaar voor gebruik voor beleidsmakers die belast zijn met het nemen van beslissingen over volksgezondheid en stadsplanners. Het dashboard is ook bedoeld om bewustzijn te creëren bij bewoners, die zich zo veilig door de straten van de stad willen verplaatsen. Het team van onderzoekers, onder leiding van de assistent-professor van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft en research fellow bij AMS Institute, Achilleas Psyllidis, gaf het startschot voor het project met een routekaart van Amsterdam. Meer dashboards zijn in de maak voor steden zoals Rotterdam, Delft en Den Haag.
Datagedreven ontwerp
Om de breedte van de voetpaden automatisch in te schatten en in te delen volgens een risicoprofiel, combineert het dashboard gegevens vanuit meerdere bronnen: de Basisregistratie Grootschalige Topografie, het Centraal Bureau voor de Statistiek en OpenStreetMap. Het gebruik van deze hoge-resolutiedatasets maken het mogelijk analyses uit te voeren op schaalniveaus. Variërend van postcodegebieden tot buurt-, wijk-, stads- en regionale niveaus. Om op een voetpad te voldoen aan de anderhalvemeter-afstandsregel, zou het idealiter mogelijk moeten zijn dat twee mensen naast elkaar lopen in dezelfde of in tegengestelde richting zonder van het voetpad af te stappen. Dit betekent dat het voetpad minimaal 2,5 tot drie meter breed moet zijn. Daarom kleuren veel straten aan de grachtengordel van het centrum van Amsterdam op de kaart rood. Een patroon wat voor veel van de kenmerkende smalle straten in historische stadscentra zal gelden, ook internationaal.
Gemeente Amsterdam enthousiast, VNG merkt weinig animo
Niet geschrokken door het rood op de kaart ziet de gemeente Amsterdam het dashboard als een kans. Chief technology officer, Ger Baron, geeft aan dat de kaart de uitdaging van de bewoners om te leven in de anderhalvemetersamenleving visualiseert en de uitdaging van gemeentes en overheden om deze te ontwerpen. ‘We kunnen deze kaart inzetten om straten die op de kaart rood en oranje gemarkeerd worden te vergelijken met de werkelijke situatie op straat. De data helpt ons bij het bedenken van interventies, nieuwe manieren om de openbare ruimte te organiseren en om op een transparante manier samen te werken met burgers en bedrijven’.
Een woordvoerster van VNG Realisatie geeft daarentegen aan dat er bij de organisatie weinig vragen komen vanuit gemeenten naar social distancing-tools. ‘De behoefte is er wellicht wel, maar de telefoon staat niet roodgloeiend. Er komen geen vragen binnen van gemeenten hoe tools kunnen helpen ter ondersteuning van de anderhalvemetersamenleving.’ De zegsvrouw geeft aan dat er wel veel vragen zijn rond digitaal vergaderen.
Belgische bedrijven
Niet alleen de TU Delft en het AMS Institute komen met social distancing-tools. Ook andere partijen slaan hun slag en spelen in op de anderhalvemetersamenleving, zoals Argaleo. Opvallend is, dat het met name Belgische partijen betreft. Zo biedt ProDongle de Proximity Alert, een wearable die, zodra de afstand kleiner is dan de veilige afstand, beide dragers van de armband waarschuwt. Het eveneens uit België afkomstige Maggy levert ook een wearable om de gewenste afstand te behouden, terwijl Rtloc meer focust op tracking. Kappa Data biedt de ProxiPass, een tracing tool die zich specifiek richt op bedrijven. En Lopos, een spin-off van de Universiteit Gent en Imec, start met de productie van SafeDistance, een apparaatje dat gebruikers helpt de regels rond social distancing te respecteren.