Awaretrain is de nieuwe naam van NextTech Security. Het Nijmeegse bedrijf biedt trainingen om mensen bewust te maken van ict-beveiliging en vindt de nieuwe naam daar beter bij passen.
De dienstverlener heeft sinds 2018 een online security awareness platform dat vanaf het begin Awaretrain heet. Vanaf vandaag neemt de onderneming deze naam over als bedrijfsnaam. Ook zijn andere producten vallen binnenkort onder de nieuwe naam.
‘We hebben gezocht naar een manier om sneller duidelijk te maken wat we doen, hoe we dat doen en waarom we dat doen’, meldt ceo Dennie Spreeuwenberg. Volgens hem verandert er voor klanten niets en blijven de huidige producten beschikbaar en toegankelijk. Onder de klanten bevinden zich KVK, Postcodeloterij en PostNL.
Trainingsmateriaal
Awaretrain probeert bewustwording en gedragsverandering teweeg te brengen. Met het gelijknamige online platform kunnen klantorganisaties trainingsmateriaal samenstellen dat is afgestemd op specifieke medewerkersgroepen. Ze vullen de trainingen met onderdelen uit een contentbibliotheek, zoals modules, games en kennistests over bijvoorbeeld phishing, wachtwoorden en social engineering. Het platform biedt ook voortgangsmonitoring en een rapportagetool. De onderneming levert daarnaast diensten zoals nulmeting, phishingsimulatie en interactieve sessies op locatie.
Volgens het bedrijf schort het bij veel organisaties aan medewerkersbetrokkenheid bij informatiebeveiliging en privacy. Computable sprak directeur Spreeuwenberg anderhalf jaar geleden tijdens de beurs Infosecurity.nl. Toen vertelde hij dat het slecht is gesteld met de bewustwording van bedrijven en hun medewerkers. Ook nu nog zou ruim 70 procent van alle informatiebeveiligingsincidenten worden veroorzaakt door menselijk handelen.