Bedrijven binnen de ict-branche zien de gevolgen van de coronacrisis vooral bij hun klanten. Zo’n zestig procent heeft afgenomen inkomsten, omdat klanten andere prioriteiten stellen. Ict-bedrijven zijn daarbij een stuk somberder over de hele Nederlandse economie dan over hun eigen sector, wat het beeld bevestigt dat ze de meeste directe impact zien bij hun klanten.
Dit blijkt uit een enquête van brancheorganisatie NLdigital onder haar leden. Bijna een op de tien noemt afgenomen inkomsten omdat klanten in financiële nood zitten als grootste impact. Een grote meerderheid van de ict-bedrijven, tachtig procent, heeft op dit moment te maken met opdrachten die worden uitgesteld. Bijna een derde ziet dat klanten opdrachten helemaal annuleren, terwijl nog eens een derde ervaart dat klanten uitstel van betaling aanvragen.
Ict-bedrijven zien eigen toekomst positief tegemoet
Wat betreft hun eigen onderneming, verwachten ict-bedrijven in het derde kwartaal van dit jaar de meeste daling in omzet te zien door de coronacrisis. De helft van de bedrijven ziet in het tweede kwartaal al een negatieve impact van corona op hun omzet. Een kleine twintig procent zelfs zeer negatief. Opvallend is echter dat in het vierde kwartaal een meerderheid van de bedrijven een neutrale (50 procent) of zelfs een positieve (14,3 procent) impact verwacht van corona op hun omzet. Gevraagd naar de totale omzet van de ict-sector in 2020 hebben ict-ondernemingen een verschillend perspectief: 34 procent verwacht een (zeer) negatief effect, de helft is neutraal en zestien procent positief. De impact van het coronavirus op de vraag naar ict-diensten en -producten verschilt sterk per bedrijf. Zo verwacht 36 procent dat de vraag zal afnemen, 39 rekent op geen invloed en een kwart houdt rekening met juist een positieve invloed op de vraag.
Wat betreft de supply chain heeft een vijfde van de bedrijven te maken met problemen in de aanlevering van hardware. Dit uit zich vooral in beperkte levering en lange levertijden, een minderheid heeft ook last van stijgende prijzen als gevolg van de krapte. De meest genoemde producten waar gebrek aan is zijn notebooks, servers en netwerkapparatuur. Ook webcams en headsets zijn schaars.
Tijdelijke contracten en zzp’ers in ict-branche de dupe
Gevraagd naar de impact van corona op het aantal mensen dat ze in dienst hebben verwacht rond een kwart van de ondervraagden dit jaar een negatieve impact, twee derde is neutraal en tien procent ziet juist een positieve impact. Een kwart van de bedrijven geeft echter aan dat ze tijdelijke contracten en/of overeenkomsten met zzp’ers stop hebben gezet, ruim een op de tien is dit van plan, of heeft het besproken. Voor 35 procent is dit nog niet aan de orde en voor 28 procent is dit geen optie of niet van toepassing. Vanzelfsprekend is er ook impact op outsourcing. Zo geeft twaalf procent van de respondenten aan gebruik te maken van outsourcing. Hiervan zegt de helft dat ze merken dat ze door de coronacrisis minder werk kunnen outsourcen. Hierbij gaat het dan met name om software development. Daarnaast worden support, finance en consulting genoemd.
NOW-regeling populairst onder ict-bedrijven
De steunmaatregelen van de overheid zijn tot slot populair bij ict-ondernemingen, de helft maakt hier gebruik van. Hierbij is de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW)-regeling het populairst, zeventig procent zet deze in. Uitstel van belastingbetaling wordt door ruim de helft gebruikt. Zo’n tien procent van de bedrijven zet de recent ingestelde regelingen voor startups en scaleups in, dit zijn de Corona-overbruggingslening (COL) en het Tijdelijk Overbruggingskrediet innovatieve Start en Scale ups (TOPSS). Opvallend is, dat ruim een derde zegt niet tevreden te zijn met het huidige pakket aan steunmaatregelen. De meest genoemde redenen hiervoor zijn dat de maatregelen volgens de ondervraagden uitgaan van de huidige situatie, terwijl de echte impact voor de ict-sector nog moet komen. Ook wordt gesteld dat het geen structurele oplossingen zijn en geven bedrijven aan ontevreden te zijn omdat hun onderneming niet in aanmerking komt voor een maatregel of te snel groeit om er echt baat bij te hebben.
Over het onderzoek
NLdigital heeft negentig directeuren van leden ondervraagd. Onder de respondenten had 33 procent nul tot tien werknemers, 43 procent elf tot vijftig, 18 procent 51 tot 250 en zes procent meer dan 250 medewerkers.
Van de ondervraagde bedrijven is bijna de helft actief in de software, een kwart in ict-advies en dienstverlening en de overige deelnemers bevinden zich in de branches telecom, infrastructuur en hardware.