Het ministerie van Onderwijs maakt 3,8 miljoen euro extra beschikbaar voor laptops en tablets voor leerlingen die thuis lessen volgen. Het geld komt bovenop de 2,5 miljoen euro die sinds eind maart beschikbaar is voor dit doel. Volgens minister Slob kregen met dit eerdere budget bijna zevenduizend leerlingen een laptop of tablet.
De aanschaf van apparaten wordt gecoördineerd door Sivon, de ict-coöperatie van schoolbesturen. Deze organisatie werkt daarbij samen met ketenpartijen, zoals Kennisnet en NLdigital. De devices zijn bestemd voor leerlingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs voor wie daar binnen het gezin en vanuit school geen geld is.
Sivon ontving de afgelopen weken meer aanvragen dan er aan laptops en tablets was ingekocht. Kort na toekenning van de eerste tranche van 2,5 miljoen euro, eind maart, meldde de coöperatie dat 145 schoolbesturen een aanvraag hadden ingediend voor in totaal 12.500 apparaten. Hoewel deze via een verdeelsleutel werden verdeeld, vielen sommige scholen buiten de boot. De devices werden geleverd door Cloudwise en The Rent Company.
Scholen en gemeenten eerst
Minister Slob verwacht dat alle ingediende aanvragen kunnen worden ingewilligd, nu er 3,8 miljoen euro extra geld beschikbaar is. Uitgangspunt is dat eerst scholen en gemeenten bekijken hoe ze ondersteuning kunnen bieden en dat Sivon bijspringt waar nodig. Schoolbesturen moeten rekening houden met een eigen bijdrage van 25 procent.
Er zijn andere initiatieven om armlastige gezinnen te helpen aan een laptop of tablet. Eerder schonk de Rotterdamse stichting De Verre Bergen samen met Coolblue drieduizend nieuwe Chromebooks aan het onderwijs. ABN Amro stelde tweeduizend laptops beschikbaar. Gemeente Amsterdam gaf 3.250 laptops in bruikleen aan thuiszittende leerlingen. Verzekeraar Achmea schonk duizend refurbished laptops, die door SiSo IT Services waren opgeknapt en door KPN werden voorzien van een wifi-verbinding.
Als je voor 2.5 mio 7000 laptops koopt dan kosten die laptops 357 Euro per stuk (inclusief overhead). Wat zijn dat voor laptops? Voor dat bedrag koop je nauwelijks een tablet met keyboard. Zijn het wellicht Chromebooks? Daar heb ik zelf wel goeie ervaringen mee.
@jos … als ik bij een coolblue kijk zie ik 31 laptops voor onder de €350, dus aardig wat keuze.
Voor thuisonderwijs heb je niet zoveel nodig; als je een webbrowser en evt de office suite hebt kom je al heel ver.
Daarvoor hoef je geen supersnelle i5 of i7 met veel geheugen en/of veel diskruimte te hebben
Raspberry Pi 4b – scherm – toetsenbord – muis
Moet in bulk ruim onder 200 mogelijk zijn.
Ik kocht mijn Laptop zonder OS voor 245, SSD 256 Gb en 8Gb ram Kubuntu 18.04 en werkt probleemloos.
Dus neem ik aan dat (alweer) w10 home als spionage OS op die laptops staat.
De kans om met raspberry interesse in ICT te kweken wordt neem ik aan gemist.
Voordat we rekensommetjes gaan doen, het probleem van armlastige gezinnen bestaat al langer en BCC deed vorig jaar onderzoek naar de subsidieregelingen van gemeenten voor de aanschaf van een laptop:
https://prodbccwebbackend.blob.core.windows.net/media/8062/subsidieregeling-laptop-per-gemeente.xlsx
@Jan .. doel is niet om interesse te kweken in ICT, maar om te voorzien in een behoefte.
Lang niet alle ouders hebben de kennis om met raspberry PI’s en linux aan de slag te kunnen, laat staan als je dat moet gaan combineren met microsoft cloud based diensten.
Kijk ik naar mijn kinderen (vwo en 2 verschillende mbo’s) dan draait alles daar op microsoft omgevingen. Een windows 10 laptop ligt mijns inziens dan toch meer voor de hand dan OS loze varianten of een raspberry pi
Jan,
Zeker zou de inzet van Raspberry Pi’s of andere low-cost oplossingen kunnen helpen om de digitale vaardigheden te verbeteren. Helaas is een bestuurlijke kortzichtigheid in het (beroeps)onderwijs nog altijd troef en gaan we straks voorzien in een groeiende behoefte binnen de industriële automatisering om PLC’s te programmeren met een geïmporteerde arbeid uit lage lonen omdat de ‘overhead’ zo hoog is.
Oja, ik geloof dat PaVaKe nog niet gespeeld heeft met de Raspberry Pi en de kracht van remote deployment middels het Internet ontdekt heeft. Evenzo voor de vele succesvolle OSS projecten in m.n. Duitsland waar open source een grotere acceptatie heeft. Maar ook in Frankrijk zijn interessante ontwikkelingen gaande welke nog gemist worden omdat we niet verder kijken dan de dijken. Hier klotst het geld tegenaan als ik kijk naar de subsidieregelingen die er decentraal al zijn met de welbekende innovatie van belastingverhogingen.
@Oudlid: dat het technisch allemaal op te lossen is met bijv. Raspberry Pi en remote deployment, daar twijfel ik niet aan.
De vraag is eerder of scholen daarin kunnen en/of willen investeren. En dan kijk niet alleen naar de techniek, maar ook naar de benodigde ondersteuning om de digibete ouders te kunnen helpen als hun kroost vanuit huis lessen moet gaan volgen
@Pavake
we praten toch over webbaserende oplossingen, zijn die niet OS-onafhankelijk?
Of je nu Win10 of welke linux neemt, bij digibeten maakt dat geen verschil.
@Jan … de praktijk zoals ik die gezien heb is meestal een hybride omgeving. Microsoft cloud based, maar via school krijgen ze ook gratis de office suite aangeboden. Voor sommige dingen zijn de lokaal geïnstalleerde pakketten wat makkelijker dan de web based versies
@Jan
Echte digibeten bestaan niet meer in de leeftijdsgroep van schoolgaande kinderen. Ze kunnen allemaal werken (=basistaken uitvoeren zoals wifinetwerk selecteren, apps starten en chatten) met iOS, Android en Windows 10. Eisen zijn dan wel dat het één apparaat is, dus een telefoon, tablet of laptop, en niet meerdere, die met kabeltjes aan elkaar moeten worden geknoopt, en dat het out-of-the-box werkt.
Het Nederlandse onderwijs werkt met MS Office 365. Daar kun je tegen in opstand komen, maar ik zie dat als verspilde moeite als je ziet wat het (enige) alternatief is: de Google cloud oplossingen. De Office 365 diensten werken overigens ook op iOS en Android devices, dus je kunt bv ook met een iPad meedoen.
@oudlid
Het doel is momenteel niet om de digitale vaardigheden van leerlingen te verbeteren, maar om de leerlingen toegang te geven tot onderwijs. De drempel moet zo laag mogelijk zijn, een Raspberry Pi is een hoge drempel (overigens niet financieel).