Er is een tekort aan personeel met de juiste digitale vaardigheden. Die problematiek is bekend. Een van de oplossingen is om kinderen in het primair onderwijs alvast te scholen in digitale geletterdheid, zodat zij in de toekomst voorbereid zijn op de digitale (werk)wereld. Om dit te realiseren moeten onderwijs, overheid en bedrijfsleven samenwerken.
Dat meent Michiel van Vlimmeren, directeur Salesforce Nederland. Hij schetst de huidige situatie, waarin de inzet van technologie steeds bepalender wordt voor de toekomst van organisaties. ‘Organisaties hebben (ict-)werknemers nodig om een digitale transformatie door te voeren. En door het gebrek aan deze krachten kan dit niet volledig gebeuren. Dat is een rem op de ontwikkelingen in de ict-markt.’
De directeur meent dat er twee pijlers zijn om tot voldoende werknemers met de juiste digitale vaardigheden te komen. ‘Allereerst staat scholing van huidige werknemers centraal. Dit gaat zowel om het continu blijven leren van digitale vaardigheden als omscholing richting digitale beroepen.’
De tweede pijler is om ervoor te zorgen dat er voldoende mensen op de arbeidsmarkt beschikbaar komen die ‘digitaal’ begrijpen en in een organisatie kunnen doorvoeren. Hiervoor moeten kinderen vooral toepassingskennis opdoen. Dat wordt volgens hem belangrijker dan de traditionele ict-skills zoals coderen.
De topman, die naast zijn rol bij Salesforce bestuurslid bij NLdigital voor het portefeuille onderwijs en arbeidsmarkt is, zegt dat we als land in die scholing kunnen voorzien door in het primair onderwijs (po) al fors in te zetten op digitale geletterdheid. En dat moet uiteraard ook doorstromen naar het voortgezet onderwijs.
Overheid, onderwijs en bedrijfsleven
Van Vlimmeren ziet dat er Nederland veel initiatieven op de markt zijn die (om)scholing in ict stimuleren. ‘Echter is dit vaak te versnipperd. Het is nu zaak het bedrijfsleven, de overheid en het onderwijs te verenigen om gezamenlijk initiatieven te ontwikkelen. ‘De drie partijen moeten samen aan een schaalbare oplossing werken om de digitale geletterdheid in onze maatschappij door te voeren en zo het gat tussen vraag en aanbod te dichten.’
Die samenwerking tussen de drie takken is al een lange tijd een uitdaging. ‘Dat komt doordat het onderwijs met argwaan naar het bedrijfsleven kijkt. Of de overheid die hier geen centrale rol voor zichzelf ziet weggelegd.’ Van Vlimmeren ziet wel dat het besef toeneemt dat digitale vaardigheden van belang zijn. ‘Toch kan dit niet genoeg benadrukt worden.’
Hij stelt dat er een prominente rol voor de overheid is weggelegd om de drie eenheden te verenigen. ‘Echter kunnen we niet verwachten dat zij alles doen en we moeten ook zeker niet wachten tot de overheid in actie komt. Het bedrijfsleven moet daarom de leidende rol op zich nemen. Business is the greatest platform for change. Dat is de visie van Salesforce-ceo Marc Benioff. En dat geldt ook voor deze kwestie. Het bedrijfsleven moet de kennis toegankelijk maken voor burgers.’