De Nederlander heeft in het algemeen een aversie tegen volledig zelfrijdende auto's. Negen op de tien ondervraagden peinst er niet over straks zo'n autonoom voertuig te kopen. Maar anders wordt het als een technologiebedrijf met zo'n soort auto zou komen. Dan overweegt 36 procent tot de aanschaf over te gaan.
Dit blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim zesduizend Nederlanders. Vooral 18- tot 34-jarigen en mannen overwegen een volledig zelfrijdende auto van een technologiebedrijf. De populairste merken zijn Apple (14 procent), Daimler/Bosch (14 procent) en Samsung (13 procent). Zelfrijdende auto’s van Sony (8 procent), Google /Waymo (7 procent), Lightyear One (5 procent) en Uber (3 procent) worden minder vaak overwogen. Opvallend is dat zich hieronder een aantal merken bevindt dat tot nog toe alleen maar een conceptmodel heeft getoond.
Een andere opmerkelijke uitkomst is dat veel mannen weigeren gebruik te maken van functies in systemen (ADAS), die de chauffeur ondersteunen. De parkeerhulp blijkt vaak te worden uitgezet.
Niet graag uit handen
Nederlanders geven de controle over hun auto niet graag uit handen. Het merendeel voelt zich alleen op het gemak in een auto zonder assistentie (16 procent) of met beperkte assistentie (38 procent) zoals cruise control. Slechts één op de tien Nederlanders (9 procent) voelt zich op het gemak bij een volledig zelfrijdende auto. Deze laatste groep bestaat vaker uit mannen (13 procent) en 18- tot 49-jarigen (12 procent) dan uit vrouwen (5 procent) en 50-plussers (7 procent).
Bijna twee op de vijf (38 procent) Nederlanders denken dat zelfrijdende auto’s nooit de norm zullen worden. Deze groep bestaat vaker uit vrouwen (44 procent) en 50-plussers (45 procent) dan uit mannen (33 procent) en 18- tot 49-jarigen (32 procent). Slechts 31 procent denkt dat de zelfrijdende auto binnen 15 jaar gemeengoed is. Een kleine groep (5 procent) denkt dat dit binnen 5 jaar al realiteit is. Gemiddeld genomen denken we dat het nog wel 20 jaar duurt.