Meer en meer Belgische en Nederlandse ziekenhuizen gaan aan de slag met een digitale gezondheidsassistent om de druk op poliklinieken te verlichten. Artsen kunnen coronapatiënten op afstand begeleiden via apps.
De druk op ziekenhuizen komt van verschillende kanten. Poliklinieken willen patiënten besmet met het coronavirus zoveel mogelijk thuis houden om verdere verspreiding te voorkomen. Daarnaast zijn er honderdduizenden patiënten die wachten op reguliere zorg en binnenkort geholpen moeten worden. Met gespecialiseerde apps krijgen ziekenhuizen gecentraliseerde, realtime-inzichten over hoe patiënten herstellen van het coronavirus. Hierdoor is de druk op poliklinieken te verlichten en ontstaat er meer ruimte om de uitgestelde zorg op te pakken.
Een van de aanbieders is het Nederlandse Caro Health. Onder andere Amsterdam UMC, Annatommie MC in Utrecht, AZ West in Veurne en AZ Jan Portaels in Vilvoorde werken met hun digitale assistent. Er lopen ook gesprekken met meer ziekenhuizen om op korte termijn de app te implementeren.
‘Zorg op afstand verlenen helpt ziekenhuizen om versneld de reguliere zorg op poliklinieken weer op te starten’, zegt ceo Tomas Goijarts. ‘Zorgpersoneel moet nu nog veel kostbare tijd besteden aan het uitleggen van behandelprotocollen en het herhaaldelijk beantwoorden van dezelfde vragen over het coronavirus. Door deze zorg te digitaliseren kunnen patiënten thuis in quarantaine nog steeds gecontroleerd en geïnformeerd worden. Hierdoor hebben artsen en verpleging weer meer tijd voor reguliere zorg en de behandeling van coronapatiënten op de intensive care.’
De Caro-app geeft ook aan de patiënt informatie over zijn herstel. Een chatbot vraagt om de temperatuur te meten en geeft advies. Door het zelflerende algoritme van de app is Caro beter in staat om patronen te herkennen en persoonlijk advies te geven. Symptomen worden geregistreerd en indien er reden tot zorg is, verwijst Caro direct naar de relevante zorgverlener.
De ziekenhuizen zelf kunnen de patiënt op afstand monitoren, zelfs als zorgverstrekkers thuis moeten werken. De gegevens die de patiënt verstrekt, worden automatisch verzonden naar en in een dashboard gepresenteerd. De patiënt kan ook direct via de app vragen stellen aan de zorgverlener. Zorgverleners kunnen hierdoor op een asynchrone manier communiceren met patiënten, en bijvoorbeeld reacties op dezelfde vragen bundelen en tegelijk versturen wat veel efficiënter is vergeleken met telefonisch contact.