Marco Bosma staat sinds bijna drie jaar aan het roer van Conclusion Zuyd. De Limburger heeft bij diverse it-bedrijven door heel Nederland gewerkt. Hij wil nu de werkgelegenheid in 'zijn' provincie te stimuleren en dan specifiek in de it-sector. Een branche die hem trekt doordat het speelveld continue verandert. Wij spreken hem over zijn carrière én Limburg.
Je steekt je liefde voor Zuid-Limburg niet onder stoelen of banken.
‘Het is een ontzettend mooie regio met veel toeristische plekken. Het is de enige regio in Nederland waar je echte heuvels ziet en dat zorgt voor mooie uitzichten. Ook houd ik van de instelling van Limburgers: we houden van het leven en genieten van lekker eten en drinken. We zijn echt een bourgondisch volkje. Als je een weekend naar Limburg gaat, zou ik Roermond met zijn haven of Maastricht met alle leuke restaurantjes aanraden.’
Je hebt door heel Nederland gewerkt, van Eindhoven tot Groningen en Nieuwegein, maar bleef altijd in Limburg wonen. Wat is je tip voor werknemers met een lange reistijd?
‘Om het niet te doen. Een uur reisafstand is het maximale wat je moet willen. Ik heb het inderdaad wel gedaan omdat ik niet uit Limburg weg wilde en er destijds weinig banen in mijn vakgebied waren. Het was toen voor mij dus een kwestie van de knop omzetten en het accepteren. Inmiddels zit ik in een positie waarbij ik ervoor kan en wil zorgen dat er meer werkgelegenheid in Limburg komt. Er zit zoveel talent in deze regio en het is zonde als zij niet in de eigen provincie aan de slag kunnen. Ik maak me dan ook hard om Limburgers in onze mooie provincie te houden en hen uitdagende banen in de it te bieden.’
Hoe heb je bij CSS de diverse vestigingen samengevoegd tot één regio?
‘Dit is echt een team-effort. Zonder het team achter en naast me kan je dit niet realiseren. Communicatie is ontzettend belangrijk. Als je open en transparant bent en de werknemers meeneemt in de plannen, kun je op hun steun rekenen. De grootste les hierin is dat je niet moet onderschatten hoe belangrijk zo’n verandering voor de werknemers is. Doordat je midden in het proces zit, lijken dingen soms een gegeven, maar voor de medewerkers is het een groot punt. Zij verwachten stap voor stap meegenomen te worden en hierbij is communicatie ontzettend belangrijk. Wat ook bijzonder is om te zien, zijn de verschillen tussen de vestigingen. Al liggen ze maar een paar kilometer uit elkaar, je ziet echt verschillen in cultuur. Dat voeg je niet van de een op de andere dag samen.’
Je komt uit de sales en bent uitgegroeid tot directeur bij Conclusion Zuyd. Waar is de organisatie nu mee bezig?
‘We zijn nu vooral bezig met de transitie van traditionele it-professionals naar de professionals van nu van wie ook verwacht wordt dat ze de business begrijpen en kunnen sturen. Consultancy wordt van steeds groter belang en daarvoor moet je ook de juiste mensen aantrekken. Je gaat op andere profielen zoeken en recruitment moet worden aangepast. Maar het is net zo belangrijk om huidige werknemers naar deze nieuwe rol te laten groeien, mits ze die ambitie hebben. De werkzaamheden voor de it-professionals worden daarbij ook echt anders. Ze geven bijvoorbeeld ook trainingen en richten zich meer op dienstverlening. Het gaat echt van ‘u vraagt, wij draaien’ naar ‘wat gaan wij inzetten om deze organisatie verder te helpen’.
Je zegt over jezelf het best tot je recht te komen in een veranderende en vernieuwende omgeving. Ook ben je een teambuilder en laat je medewerkers ‘out of the box’ denken. Waar blijkt dit uit?
‘Dat klopt. Ik vind het leuk om in een veranderende omgeving te opereren. Als ik te veel op de automatische piloot werk, verveel ik me. De continue veranderingen houden me scherp er zorgen ervoor dat ik mijn beste werk aflever. Ik kan me niet voorstellen dat ik gelukkig kan zijn als ik veertig jaar dezelfde functie uitvoeren, terwijl er praktisch niets verandert. Het veranderende speelveld van it trekt me daarom heel erg.
Ik ben een teambuilder omdat ik veel vertrouwen in het team leg. Ik leg mijn team niets op, maar vraag mijn teamleden hoe zij een vraagstuk aan zouden pakken. Ze krijgen dan vervolgens ook de verantwoordelijkheid om naar eigen inzicht aan de slag te gaan. Ik vind het belangrijk dat de ideeën echt uit het team komen en dat het niet enkel maar mijn advies uitvoert. Ik ben er dan om bij te sturen, maar niet om vanaf het begin aan het roer te staan.’
Je bent drie jaar zelfstandig ondernemer geweest, maar zegt hiervoor niet gemaakt te zijn. Waarom niet?
‘In de tijd als ondernemer merkte ik toch wel dat ik erg graag in teamverband werk. Ik miste het sparren met collega’s en samen de verantwoordelijkheid delen. Loondienst was daarbij niet per se een vereiste, maar ik merkte dat ik er echt energie van krijg om met collega’s en it-professionals te werken. De teamdynamiek maakt werken zo leuk en het is fijn als je met elkaar over een vraagstuk kunt nadenken. Als ondernemer moest ik in mijn eentje aan de slag en het teamgevoel ging ik daarbij steeds meer missen. Toen heb ik besloten om weer terug in loondienst te gaan.’
Wat zijn de bedrijfsplannen van Conclusion Zuyd voor het komende jaar?
‘De bedrijfsplannen voor de komende tijd zijn gebaseerd op groei. Dit geldt zowel voor de financiën als het aantal werknemers. Om uit te breiden heb je een groter klantbestand nodig en tegelijkertijd personeel, dus daar focussen wij ons nu op. Langetermijnplannen zijn om de grens over te steken, in wat wij de Euregio noemen. Dit is een samenwerkingsverband tussen enkele regio’s in Duitsland, België en Nederland op gebied van ondernemen, onderwijs en politiek. Heerlen ligt in het hart van deze regio. Maar allereerst moeten wij nog onze footprint in Limburg vergroten. Dit willen we ook doen door meer trainingen aan te gaan bieden en klanten te begeleiden in het werken op een agile manier. Als directeur ben ik natuurlijk eindverantwoordelijk voor deze plannen, maar we werken er met het hele managementteam hard aan’
Krijgen je persoonlijke ambities nog ruimte in het komende jaar?
‘De ambitie die veel directeuren en ondernemers op dit moment hebben: gezond en goed uit deze crisis komen. De coronacrisis vraagt natuurlijk ook om een andere aanpak als directeur. Alle communicatie moet digitaal, nu iedereen op afstand werkt. Het is daarbij extra belangrijk om te luisteren naar de zorgen van de medewerkers en ze gerust te stellen. Gelukkig zitten wij in een sector waar thuiswerken goed mogelijk is, maar je merkt nu we nog langer thuis moeten werken dat het toch moeizamer gaat. Het is dus belangrijker dan ooit om goed te communiceren en je medewerkers betrokken te houden. Daar ga ik me de komende tijd voor inzetten.
Persoonlijk hoop ik in mei een geslaagde verhuizing achter de rug te hebben en als we aan het einde van het jaar nog op vakantie kunnen, ben ik een tevreden man.’