Het van origine Nederlandse ontwikkelplatform Gitlab introduceerde onlangs een nieuw wereldwijd partnerprogramma. Michelle Hodges, binnen het bedrijf verantwoordelijk voor het kanaal, licht de stap toe.
Waarom is het partnerprogramma veranderd?
‘Een goed ecosysteem van partners stelt ons in staat te voldoen aan de verschillende behoeften van onze klanten en ondersteunt ook de snelle groei die we ervaren. Dit creëert reële groeimogelijkheden voor onze partners. Ze kunnen waardevolle diensten leveren om klanten te helpen hun Gitlab-implementaties en devops-operaties te optimaliseren, en kunnen de licentie-inkomsten verhogen naarmate Gitlab groeit.’
Volgens Hodges vroeg ook de verdere ontwikkeling van de technologische partnerships met cloud- en platformproviders om een verandering als deze. ‘Diversificatie en samenwerking met bestaande system integrators en andere resellers in hun ecosysteem, samen met ons devops-platform, biedt klanten een meer holistische oplossing gericht op culturele veranderingen, procesefficiëntie en infrastructuur/platform om de dagelijkse uitdagingen op te lossen waarmee onze gezamenlijke klanten te dealen hebben’, aldus Hodges.
Liggen er nog andere gedachtes achter de programmawijziging?
‘Om de groei van verkoop en services te faciliteren, was het nodig ons partnerprogramma uit te breiden en te formaliseren, processen te automatiseren en waardevolle certificeringsprogramma’s te leveren.’
Een belangrijk onderdeel van het formaliseren van het partnerprogramma is volgens de channeldame het bieden van meer structuur en voorspelbaarheid rond het dealregistratieprogramma. Dit omvat een duidelijk reglement waarmee betrokkenheid geoptimaliseerd wordt, diverse beloningsniveaus voor verschillende opdrachten en betere bescherming voor dealregistraties aan bestaande partners geboden wordt.
Wat voor voordelen heeft het nieuwe programma voor de partners?
‘Enkele voordelen die het nieuwe partnerprogramma biedt zijn marketingcampagnes vanuit Gitlab. Daarnaast biedt het mogelijkheden om partners te helpen bij het positioneren en differentiëren van Gitlab-oplossingen voor hun klanten en prospects middels diverse tools die helpen met training en sales.’
Ook kunnen partners volgens Hodges korting of aanbevelingsbonussen krijgen als ze nieuwe leads aanbrengen, zijn er trainingen en technische hulpmiddelen. Tot slot biedt Gitlab ook badges, accreditatie en certificering waarmee partners worden opgeleid en ze zich kunnen onderscheiden.
Is het online-partnerplatform ook vernieuwd?
‘Jazeker. We hebben een nieuw partnerportaal gelanceerd met het bijgewerkte programma om partners te helpen te profiteren van bovengenoemde voordelen. De nieuwe portal voorziet onder andere in een onboardingprogramma voor partners, de optie om deals te registreren, verkoopondersteuning en de marketingmogelijkheden zijn er te vinden evenals ons eerste trainingsaanbod.’
Zijn er voor al volgende programmawijzigingen in aantocht?
‘Gitlab zal aanzienlijk investeren in het itereren van ons partnerprogramma, met name als het gaat om aanvullende partner services en go-to-market-initiatieven en tools en adviezen om gezamenlijk hoogwaardige diensten te ontwikkelen voor klanten’
Met welke partners werken jullie samen in de Benelux?
‘We zijn ons partnernetwerk in de Benelux momenteel aan het ontwikkelen en dat geldt ook voor een groot gedeelte van de EMEA. Amazic is onze distributeur in EMEA.’
Zijn jullie nog op zoek naar nieuwe partners?
‘Gitlab is op zoek naar partners die ervaring hebben met devops en software en services verkopen die klanten helpen met hun digitale transformatie. We staan open voor partners van allerlei formaat, die verkopen aan kleine, middelgrote en grote organisaties en daar Gitlab-gerelateerde sales en services willen aanbieden. Ook channelpartners die partnerships hebben met Amazon Web Services, Google Cloud, HashiCorp, VMware, RedHat, IBM Cloud et cetera zijn welkom.’