Het Nederlandse Route42, ontwikkelaar en leverancier van fleet intelligence systemen, heeft 700.000 euro opgehaald bij BOM Brabant Ventures en Peak Capital. Met de financiering wil Route42 de ontwikkeling van het transport-intelligentieplatform versnellen. Daarnaast gebruikt het bedrijf uit Breda de investering om een internationale salesorganisatie op te zetten en wil het hiermee Europa veroveren.
Route42 biedt een platform aan waarop de meest uiteenlopende sensoren zijn aan te sluiten en waarvan de geregistreerde data is analyseren. De uitkomst daarvan geeft transportbedrijven inzichten in hun vloot en moet de kostenefficiëntie, veiligheid en verduurzaming van zowel truck als trailer ten goede komen. De software van Route42 is een plug & play-oplossing die is aan te sluiten op elk bestaand boordcomputersysteem. Het bedrijf heeft klanten als Jan de Rijk Logistics, Bor transporten en Suez.
Datagedreven transport
Max den Dopper, directeur Route42, geeft aan dat sinds de lancering van het product vier jaar geleden, het klantenbestand jaarlijks verdubbeld is. Hij voegt daaraan toe dat één op de tien Nederlandse trucks is uitgerust met de oplossing van het bedrijf. Met de financiering wil Route42 het ontwikkelteam uitbreiden en het aantal klantintegraties verhogen. Daarnaast is het de bedoeling om Route42 internationaal uit te rollen.
Den Dopper vertelt dat er nu twintig mensen in het kantoor in Breda werkzaam zijn. Hij wil dit team uitbreiden met drie ontwikkelaars en zeven mensen die kunnen ondersteunen op het gebied van administratie, finance, support en sales. Wel geeft de directeur aan dat een en ander afhankelijk is van hoe het bedrijf uit de coronacrisis komt, want de transportsector is hard geraakt. Toch gaat hij er vanuit dat het ergste achter de rug is.
Andere route naar België
In 2018 waagde Route42 al de gang naar de Belgische markt. Twee jaar later kiest de onderneming voor een nieuwe route naar België en de rest van Europa. Den Dopper: ‘We zien dat zomaar een land openen niet werkt. We zijn terug naar de tekentafel gegaan en doen het nu op een andere manier. Allereerst willen we vanuit Nederland contact leggen en vervolgens een en ander verder laten oppakken door een lokaal salesteam en klantenservice’. Max Zillinger Molenaar, momenteel verantwoordelijk voor marketing en sales, kan door de investering van zeven ton worden vrijgemaakt om zich te focussen op de internationale accounts. Uiteindelijk is het de bedoeling dat lokale mensen het werk overnemen, afhankelijk van de resultaten. De focus ligt hierbij op België, ook zijn er al eerste trajecten in Denemarken en Duitsland.
Klantintegraties met partners
De directeur geeft ten slotte verder aan het aantal klantintegraties te willen verhogen. Hiermee bedoelt hij dat de software van transportbedrijven zoals Trans-ix of TomTom geïntegreerd wordt met het platform van Route42. ‘Er zijn veel verschillende transportsystemen en we kunnen nu niet alle systemen direct aansluiten op het platform. We willen daarom toe naar meer snelheid en standaardaansluitingen van verschillende systemen. Dit willen we in de toekomst samen doen met partners.’ Den Dopper geeft aan dat hij vanaf medio 2020 specifiek op zoek is naar ict-partners die kunnen ontwikkelen op het platform.
Nog meer dat de baas kan zien met wat je doet ze zien al zo veel en ziet ook nu al hoe je rijdt vroeger koos je voor het vak chauffeur omdat je vrij was nu zie ik alleen vaak oude mannen nog rijden en kunnen bedrijven haast geen chauffeurs meer krijgen omdat niet iedereen wil zien dat je baas over je schouders mee kijkt en zie ook dat veel dingen in het Engels zijn en we gebruiken het in Nederland dus maak deze dan ook in het Nederlands
Logistieke efficiëntie betekent een maximaal rendement per gereden kilometer, een minimale uitstoot per kilo en de beste prijs op transport wat allemaal dingen zijn die ik aanmoedig omdat de coronacrisis duidelijk heeft gemaakt dat hier nog veel te verbeteren valt. Er zijn namelijk inderdaad veel verschillende transportsystemen welke niet goed op elkaar aansluiten als ik kijk naar logistieke ketens want de B2C keten gaat om het volgen van een zending waarin uiteindelijk niet de baas nieuwsgierig is maar de klant.