Deliverect gaat de beheersoftware die online-bestelplatformen koppelt aan het kassasysteem van restaurants, verder verbeteren. Een deel van de 16,25 miljoen euro die de Belgische startup bij zijn tweede financieringsronde heeft opgehaald, gaat naar productontwikkeling. Een ander deel naar de internationale uitbreiding.
Doel is de workflow in restaurants nog efficiënter te maken. Bovendien worden nog meer online-kanalen buiten de Benelux toegevoegd. Ook het aantal kassasystemen dat op Deliverect past, wordt uitgebreid. Thans zijn dat er 38.
Algemeen directeur Zhong Yuan Xu heeft de ambitie om Deliverect te laten uitgroeien tot hét wereldwijde portaal voor online-bestellen en bezorgen. Xu heeft veel affiniteit met deze markt omdat zijn vader marktleider werd bij kassasystemen voor Aziatische restaurants in België.
Zijn software werkt als een soort gateway voor online-bestelplatformen als Uber Eats, Takeaway.com/Thuisbezorgd, Deliveroo en Delivery Hero. Alle online-bestellingen zijn hiermee op één plek te beheren. Personeel hoeft niet langer meerdere tablets in de gaten te houden waarop de bestellingen binnenkomen. Ook het handmatig overtypen in de kassa behoort tot het verleden. Deliverect zorgt ervoor dat bestellingen direct op de kassa worden uitgeprint. Xu: ‘Al die kanalen worden gekoppeld en komen op één plaats samen.’
Abonnement volstaat
De klant hoeft verder niets in extra hardware te investeren. Volstaan wordt met een abonnement. Vanwege de coronacrisis is Xu afgestapt van jaarabonnementen. Een maandabonnement is al mogelijk voor 49 euro. Variabele kosten ontbreken. Inmiddels heeft Deliverect 3,5 miljoen orders verwerkt. Het bedrijf uit Gent maakt geen omzetcijfers bekend. De markt voor het online-bestellen en laten afleveren via een platform kwam pas in 2016 op. Daarvoor hadden de restaurants hun eigen bezorgdiensten, maar die werkten niet erg efficiënt. Het delen van koeriers is uiteraard doelmatiger.
Deliverect bedient de ‘fast casual’-restaurants en de fastfoodsector. Xu: ‘Dus eigenlijk alle restaurants behalve fine dining. In Nederland behoren Pizzabakkers, Salsa Shop, Sea Palace Amsterdam en I love sla tot de klanten. In België zijn dat Bavet en Lucy Chang. Met groeicijfers van twintig procent per jaar was online-bestellen al voor de coronacrisis een sterk expanderende markt. Xu wil de komende tijd verder in Noord-Amerika uitbreiden. De personeelsomvang gaat verdubbelen, naar circa 115 mensen.
Extra geld
Het platform vereenvoudigt de dagelijkse bedrijfsvoering van restaurants door een enkele interface te bieden voor online-bestellingen, met geconsolideerde rapportage en voorraadbeheer. Ook het beheren van online-menu’s wordt sterk vereenvoudigd: menu’s uploaden en updaten kan in één keer, om ze vervolgens te delen op meerdere bezorgplatformen.
De tweede financieringsronde van 16,25 miljoen euro werd geleid door Omers Ventures dat deel uit maakt van een groot Canadees pensioenfonds. Ook Newion, een in Amsterdam gevestigde Europese investeerder in b2b-software startups, financiert mee. De Belgische investeerder Smartfin is ook van de partij, evenals de oprichters van Deliverect zelf. Newion en Smartfin hadden al eerder geïnvesteerd in Deliverect.