KPN-topman Joost Farwerck is tevreden hoe zijn concern met de druk omgaat en klanten helpt tijdens de coronacrisis. 'We laten zien dat we het piekverkeer aan kunnen; het KPN-netwerk is robuust', zei hij ter afsluiting van het evenement The Digital Dutch goes Digital in de Jaarbeurs. KPN heeft wel veel klanten uit voorzorg geüpgraded om hen goed te kunnen laten thuiswerken of piekbelastingen op te vangen.
‘Een evenement in de Jaarbeurs? Hoe kan dat nou? Dat mag toch niet?’, hoor ik u denken. Jawel hoor, want het was een online-uitzending. Normaal zou het klantenevenement The Digital Dutch voor de vijfde keer op 23 april plaatsvinden in de Utrechtse Jaarbeurs. Maar vanwege de lockdown kon dat niet. In plaats van het evenement in zijn geheel af te blazen koos KPN voor een alternatief: een ruim een uur durende online-uitzending over digitale communicatie en online-samenwerking.
Alle sprekers die tijdens het fysieke evenement van The Digital Dutch op het hoofdpodium zouden staan, passeerden de revue tijdens de uitzending vanuit een lege hal van de Jaarbeurs in Utrecht. Niet dat je dat als kijker merkt; de ingenieuze aankleding van de hal (met de anderhalvemeter-afstand-regel in acht genomen) en de video-effecten verbloemden de leegheid. Vorig jaar kwamen er tweeduizend bezoekers naar het fysieke evenement. Volgens KPN hebben gisteren zo’n vijfduizend zakelijke klanten online naar de uitzending gekeken.
Die zagen topman Joost Farwerck en Marieke Snoep, directeur Business Market bij KPN de uitzending afsluiten. Farwerck stelde tevreden vast dat het netwerk van KPN goed bestand is tegen het vele thuiswerken en streamen. ‘Gelukkig hebben we veel geïnvesteerd in een superzwaar netwerk; het is een robuust netwerk dat tegen piekverkeer bestand blijkt.’
Upgrade
Het ict-concern heeft wel uit voorzorg samen met partners veel klanten specifiek geüpgraded qua werkplek-, netwerk- en cloudvoorzieningen. Zodat zij het thuiswerken voor hun medewerkers veilig kunnen faciliteren of de online piekbelasting aan kunnen, vertelde Snoep. Daaronder bijvoorbeeld Albert Heijn, maar ook zorginstellingen en huisartsen. Aan de laatste groep heeft KPN honderden tokens gegeven zodat ze op afstand met hun patiënten kunnen communiceren.
Ook biedt het bedrijf het product Zorg Messenger aan voor veilig videobellen. Artsen kunnen hiermee op afstand overleggen met collega’s en met patiënten; op sommige intensive cares wordt de tool ingezet om patiënten te laten beeldbellen met hun familie, net als in diverse verpleeghuizen. Volgens Snoep is het gebruik van het product sinds het uitbreken van de coronacrisis verachtvoudigd.
The Digital Dutch goes Digital
De presentatie van The Digital Dutch goes Digital is in handen van Marieke Snoep (directeur Business Market bij KPN) en online-ondernemer Jim Stolze. Sprekers zijn Michiel Vos (journalist en Amerika-correspondent), Paul Iske (hoogleraar Open Innovatie en Business Venturing aan Universiteit Maastricht), ondernemer Vincent Reinders, Giel de Winter (oprichter van StukTV en creatief directeur Talpa Social), Elanor Boekholt-O’Sullivan (commandant Defensie Cyber Commando), customer relations expert Steven van Belleghem en wetenschapper Ashkan Fardost. Vanuit KPN spreken Marieke Snoep, Joost Farwerck (bestuursvoorzitter), Tom Poelhekken (technisch directeur), Jacob Groote (hoofd 5G) en Marcel van Oirschot (hoofd KPN Security).
De online-uitzending is terug te kijken op www.kpn.com/TDD2020.