Met alleen maar positiviteit, energie en ondernemersgeest redden organisaties het tegenwoordig niet. Dat hebben de laatste weken wel bewezen. Toch volgt hier een positieve boodschap: zelfs als de meeste werkzaamheden stilvallen, is dit niet het moment van ‘op de plaats rust’. Sterker, nu is het tijd voor werk aan de winkel waar hernieuwde energie voor nodig is. Kom uit de startblokken!
Bedrijven die als eerste digitale technologieën omarmd hebben, of recent volledig vanuit een online-vertrekpunt ontstaan zijn, lijken op dit moment de beste kaarten in handen te hebben om de huidige crisis te overleven. Zij hadden een duidelijke digitale strategie en visie, die ongetwijfeld begon met het stellen van belangrijke vragen, zoals:
- Hebben we een visie over de manier waarop digitale technologieën, zoals kunstmatige intelligentie (ai), machine learning (ml) en datamining ons kunnen helpen om de concurrentiepositie te verstevigen of zelfs marktleider te worden?
- Weten we of we deze visie zelf kunnen uitvoeren of hebben we voor noodzakelijke capabilities hulp van buitenaf nodig?
- Zijn er enthousiaste medewerkers in huis die we kunnen opleiden, waardoor we als bedrijf nog sterker, waardevoller en meer competitief worden?
- Met welke digitale oplossing willen we uitblinken om een unieke user experience te bereiken?
- Op welke wijze kunnen we een zo veilig mogelijke digitale organisatie voor zowel onze klanten als medewerkers bouwen.
‘Digitaliseer nu je bedrijfsvoering, duik nu de cloud in, stuur nu het personeel op cursus’. Dit was recent nog te lezen in een inspirerend FD artikel ‘Maak nu een Pitstop‘ van macro-econoom en journalist Mathijs Bouman. Het kan maar duidelijk zijn…
Breng business en tech bij elkaar
Het is nu het uitgelezen moment om teams samen te stellen van business- en technische experts binnen of buiten de organisatie. Laat hen eens onderzoeken welke concurrenten er zijn die het beter doen en waarom dat zo is. Hebben zij bijvoorbeeld beter klantcontact via apps, slimme toevoegingen op hun product- of dienstverlening of zijn ze wellicht in staat om op basis van deep learning en algoritmen betere voorspellingen te maken en zo de juiste bedrijfsbeslissingen te nemen? Door dit soort vooronderzoek nu te doen kunnen de teams vervolgens een belangrijke tweede vraag beantwoorden namelijk:
De wil om het anders en nog beter te willen doen is altijd de bepalende factor geweest voor succesvol ondernemerschap. Dat zal na de coronacrisis niet anders zijn. Analyseer de ervaringen van het concurrentieonderzoek en volg bijvoorbeeld ook eens een masterclass op het gebied van ai, datastrategie, verandermanagement of cybersecurity om echt het verschil te kunnen maken. Omdat we in een digitale wereld leven kunnen masterclasses gelukkig online plaatsvinden waardoor u zelf nog beter een digitale strategie kunt ontwikkelen om het verschil te maken.
Het nog beter doen kan onder andere bestaan uit:
- Bedrijfsprocessen digitaliseren en daarmee slimmer, efficiënter en goedkoper inrichten;
- Bestelprocessen end-to-end inrichten en vriendelijker en eenvoudiger maken voor klanten;
- Logistieke- en productieprocessen automatiseren en verkorten;
- Voorraden bijbestellen op basis van vraagvoorspellingen uit data analyses;
- Ai en sensoren gebruiken om de servicevraag van productiesystemen te voorspellen zodat de continuïteit gegarandeerd wordt.
Kom uit de startblokken, nu is het moment!
Ronald Ostendorf, eigenaar van Netso