Facebook heeft zijn grootste investering gedaan sinds het in 2014 WhatsApp overnam. Het bedrijf neemt een aandeel van tien procent in Jio Platforms, een internetconglomeraat waar een online-winkel, leerplatform en telecomoperator onder vallen.
Het bedrijf van Zuckerberg betaalt hiervoor 5,7 miljard dollar. Facebook wordt zo de grootste minderheidsaandeelhouder in Jio.
Facebook ziet India als een belangrijke markt. Het bedrijf heeft er 250 miljoen gebruikers van zijn sociale netwerk. WhatsApp heeft er vierhonderd miljoen gebruikers, de grootste ‘user base’ ter wereld. Een nieuwe betaalfunctie in WhatsApp wordt ook in India als eerste getest.
‘India is een speciaal land voor ons’, schrijft Facebook in een blogbericht bij de aankondiging van de investering. ‘In de loop der jaren heeft Facebook geïnvesteerd in India om mensen met elkaar in contact te brengen en bedrijven te helpen lanceren en te laten groeien. WhatsApp is zo ingeburgerd in het Indiase leven dat het een veelgebruikt werkwoord is geworden in veel Indiase talen en dialecten. Facebook brengt vrienden en familie samen, maar is bovendien een van de grootste groeimogelijkheden voor kleine bedrijven in het land. En Instagram is de laatste jaren in India enorm gegroeid als de plek waar mensen hun interesses en passies volgen.’
Jio Platforms omvat verschillende apps zoals JioMart, waar Indiërs online hun boodschappen kunnen doen en thuis kunnen laten bezorgen. Facebook liet al weten mogelijkheden te zien om de online-winkel te koppelen aan WhatsApp.
Ook het mobiele netwerk Reliance Jio valt onder Jio Platforms. Dat biedt tegen een lage prijs 4G-verbindingen aan. Facebook zegt dat het bedrijf op die manier meer dan 388 miljoen mensen aan een internetverbinding heeft geholpen. Alleen al in de laatste vijf jaar zijn meer dan 560 miljoen Indiërs voor de eerste keer online gegaan.