De cloud-omzet groeit al een aantal jaren explosief met dertig tot veertig procent. Toch merkt Infor onder klanten nog steeds huiver om over te stappen naar een software-as-a-service (saas)-model. Daarom komt de Amerikaanse bedrijfssoftwareleverancier met een Infor Agility-aanpak. Geen big bang meer, maar via prototyping en gepreconfigureerde oplossingen naar een snelle, beheersbare cloud-implementatie.
Topman Kevin Samuelson vertelde tijdens het virtuele evenement Infor Inspire Online eerder deze week dat het bedrijf momenteel ruim 13.500 cloudklanten telt, op een totaal aantal van 68.000 klanten wereldwijd. De omzet uit het saas-portfolio is inmiddels goed voor ruim achthonderd miljoen dollar (ter vergelijking: Infor investeerde tot nu toe zo’n vier miljard dollar in productontwerp en -ontwikkeling van branchespecifieke cloudsuites). ‘Een paar jaar geleden was de omzet nog nagenoeg nul. Jaarlijks stijgt onze cloud-omzet met zo’n dertig tot veertig procent.’
Maar het merendeel van de Infor-klanten draait zijn enterprise resource planning (erp)-software nog on premise. Samuelson kent de horrorverhalen die in de erp-wereld rondgaan over mislukte cloudmigraties en -implementaties. ‘Daarmee heeft de industrie geen beste beurt gemaakt. Het maakt klanten huiverig om over te stappen.’
Toch roept de topman hen op om die overstap te maken. Het pionieren is voorbij en door voortschrijdende technologie biedt een cloud-omgeving tegenwoordig grotere voordelen. Hij wijst op kostenverlaging, flexibiliteit, meer innovatie én beveiliging. ‘Wij gebruiken de hyperscale cloud van AWS. Die hebben veel geïnvesteerd in stringente beveiliging, net als wij overigens.’
Verticals
Volgens zijn collega en technisch directeur Soma Somasundaram weet Infor zich juist te onderscheiden met zijn cloudstrategie. De afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd in het opbouwen van de Infor CloudSuite, gericht op verticale sectoren. Hij gaat er op prat op een multi-tenant erp-suite voor logistieke, front- en backofficeapplicaties te kunnen aanbieden met circa twintigduizend branchespecifieke functies en wereldwijde ondersteuning wat betreft talen, valuta’s en lokalisaties.
Dit cloudportfolio draait op het cloud operating platform Infor OS (Operating Services) dat onder meer aanvullende mogelijkheden bevat op het gebied van business analytics (Birst), netwerkfunctionaliteit (Nexus) en kunstmatige intelligentie (Coleman AI) en api’s biedt voor koppelingen met toepassingen van derden.
Om klanten te overtuigen de cloud-overstap te maken, heeft Infor drie scenario’s uitgedacht. Organisaties beginnen eerst rustig met een aantal randtoepassingen (zoals voor assetmanagement, personeelszaken of ketenbeheer) in de cloud om ervaring op te doen, migreren hun volledige erp-omgeving, of kiezen voor een platformaanpak’, legt internationaal directeur Cormac Watters tijdens zijn virtuele presentatie uit.
In dat laatste geval houden klanten hun traditionele erp-omgeving (M3, LN of specifieke branche-erp) on premise én maken ze ter aanvulling gebruik van een aantal cloudplatforms van Infor, zoals Birst of Coleman AI, om te bepalen of er verbeteringen zijn door te voeren in business processen. De Franse cosmeticaproducent Clarins en de Duitse autokabelfabrikant Coficab zijn als klanten voorlopers van deze platformaanpak.
Van waterval-methode naar agile en protoyping
‘Innovatie zit ‘m niet alleen in de producten maar ook in de manier van aanleveren en ondersteunen’, benadrukt Watters. ‘Daarom geloven we in een nieuwe agile aanpak waarbij we aan de hand van prototyping in een aantal sprints naar een werkend product gaan. Geen projecten meer die drie jaar of langer duren en voor een hoop onzekerheid zorgen. Maar binnen een periode van zes tot twaalf maanden een goedgekeurd product opleveren en dan verder uitbouwen.’
Volgens het hoofd internationale zaken voert Infor over deze nieuwe aanpak voor een saas-overgang, waarbij de bekende watervalmethode wordt losgelaten, veel gesprekken met klanten. In Nederland bijvoorbeeld met woninggroothandel Fetim. Inmiddels zijn er ruim honderd consultants opgeleid in wat het bedrijf de Infor Agility-aanpak noemt. ‘Daarbij hebben we gekozen voor een verdere standaardisering van de cloudsuite en de inzet van acceleratietools.’ Deze zogeheten implementatieversnellers zijn bijvoorbeeld vooraf geconfigureerde oplossingen op basis van de nieuwste versie van Infor-applicatiesuites. Ze faciliteren bepaalde belangrijke applicatieprocessen. Op dit moment zijn er voor veertien branches gepreconfigureerde oplossingen ontwikkeld. In de nabije toekomst worden die verder uitgesplitst naar microverticals.
Verder gaat het bij de implementatieversnellers om een business process repository, testscripts, templates en natuurlijk de agile-methodologie (‘engage, deploy, achieve’). Die versnellers moeten uiteindelijk leiden tot kortere implementatietijden, minder risico’s en lagere kosten voor klanten in specifieke industrieën, aldus Watters.
60-30-10-regel
Hij spreekt over een 60-30-10-regel bij zakelijke processen. De bulk ervan – zestig procent – is af te vangen door het implementeren van best practices uit de betreffende vertical. Dertig procent van de processen kan met gepreconfigureerde opties worden geautomatiseerd. Bij de laatste tien procent gaat het om de voor de klant unieke aspecten van een bedrijfsproces; daarvoor moet er binnen Infor IO een op maat gesneden configuratie-uitbreiding worden geschreven.
Volgens Watters zijn er dertien bedrijven aan de slag met de Infor Agility-aanpak voor een cloud-overstap; in Nederland is elektronicaproducent Neways er drukdoende mee. Infor heeft een strategisch samenwerkingsverband gesloten met Signavio. Met de proces mining- en procesbeheer-tools van deze Duitse leverancier valt de voortgang van een cloud-implementatietraject goed in kaart te brengen.
Corona-crisis
Volgens internationaal directeur Watters legt de coronacrisis een behoorlijke druk op leveranciers van erp-software. In deze barre tijden moet die software zich vooral op deze vier vlakken bewijzen: het ondersteunen van het op afstand werken, het flexibel inroosteren van personeel (bijvoorbeeld als ploegendiensten in fabrieken sneller moeten wisselen dan normaal), asset management (hoe staan bedrijfsmiddelen er voor en kan er snel worden bijgestuurd) en zicht houden op de supply chain. Watters: ‘Tot nu toe weet Infor met zijn software goed in te spelen op de behoefte van klanten.’
Koch Industries
Topman Kevin Samuelson ging tijdens het virtuele evenement Infor Inspire Online ook nog kort in op de afronding van de volledige overname van het bedrijf door Koch Industries (omzet ruim honderd miljard dollar). De investeerder had al een minderheidsbelang maar heeft nu ook het resterende aandelenbelang over van Golden Gate Capital overgenomen.
Opvallend is dat Koch naast investeerder 2017 tevens klant is van de softwareleverancier. Het implementeerde Infor-oplossingen in andere deelnemingen voor processen op gebieden als enterprise resource planning, personeelszaken, (voorraad)ketenbeheer en financiële dienstverlening.
Voor Samuelson is het belangrijk dat Koch een investeerder is die kijkt naar de lange termijn. ‘Infor heeft er ruim twintig jaar voor de strategie gekozen om software-oplossingen voor verticals aan te bieden. Met zo’n kapitaalkrachtige eigenaar aan boord kunnen wij deze industriefocus de komende jaren verder verdiepen.’
Bij Infor werken wereldwijd zon 17.000 man, verdeeld over 147 kantoren in 44 landen. Het bedrijf is een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries. Het huidige management blijft werken vanuit het hoofdkantoor in New York.
Wat is de nieuwswaarde van dit artikel? Maar toch fijn dat deze leverancier ook de meerwaarde van cloud inziet. En leuk voor ze dat ze lekker groeien. (Is niet cynisch bedoeld, maar ik heb toch het gevoel dat Infor naar free publicity zoekt.)
@Stef
Aangezien wij een ict-vakblad zijn schrijven wij ook over ontwikkelingen bij ict-bedrijven. Infor is bovendien een van de grootste erp-leveranciers van de wereld en groot in Nederland. Volgens ons geeft dit artikel een goed inkijkje waar Infor momentaal staat. Het is ook geen nieuwsartikel maar een achtergrondverhaal.
@redactie
Term ‘vakblad’ is hoogst discutabel voor een digitaal platform die ‘gratis’ informatie geeft over bijvoorbeeld één van de grootste ERP leveranciers van de wereld. Neem me mijn relativering over marketing niet kwalijk maar ik ben vanuit mijn vakgebied dus geïnteresseerd in scenario 4, de exit-strategie. En nee, ik zie de cloud niet als een bedreiging maar als één van de plaatsingsmogelijkheden van je business workloads waarin overstappen op een voortrazende trein zonder tussenstops erg veel moed vraagt.