De Amerikaanse fintech Stripe heeft in een nieuwe financieringsronde zeshonderd miljoen dollar opgehaald, onder meer bij de fondsen Andreessen Horowitz, General Catalyst, GV en Sequoia. Het bedrijf wordt nu op 36 miljard dollar gewaardeerd.
Stripe levert betaaltechnologie waardoor websites betalingen kunnen ontvangen zonder dat ze daarvoor bij elke bank apart een contract moeten afsluiten. Het heeft heel wat kleinere bedrijven in de klantenportefeuille, maar ook grote kleppers als Mattel, NBC en Just Eat. Stripe is een geduchte concurrent is van Adyen, ’s Neerlands fintechmirakel.
Het nieuwe kapitaal zal gebruikt worden om nieuwe aanwervingen te doen en het geografisch werkgebied uit te breiden. In een persbericht noemt het bedrijf specifiek landen als Bulgarije, Cyprus, Tsjechië, Hongarije, Malta en Roemenië als markten waarin het zich binnenkort zal lanceren. Ook zal gespeurd worden naar interessante overnames en acquisities.
De huidige coronacrisis en de bijhorende boom in e-commerce zijn geen slechte zaak voor Stripe. Het bedrijf zegt sinds het uitbreken van de pandemie al meer dan een miljard aan betalingen te hebben verwerkt voor bedrijfjes die voor het eerst online zijn gegaan.
Stripe werd in 2010 opgericht door twee Ierse broers: Patrick en John Collison. Daarvoor waren ze al bij enkele andere startups betrokken. In totaal pompten investeerders al meer dan 1,6 miljard in het bedrijf. Onder meer Elon Musk en Peter Thiel behoorden bij de vroege geldschieters. De Collison-broers (respectievelijk 31 en 29 jaar oud) behoren dankzij Stripe tot de top van de rijkste Ieren.