Alphabet, de moederholding achter Google, zal dit jaar minder mensen aanwerven. Door de corona-epidemie staat de advertentiebusiness van Google onder druk en wil het bedrijf kosten besparen. Ook andere besparingsmaatregelen worden onderzocht.
Tot nog toe was Google een bijzonder gulzige aanwerver. Vorig jaar verwelkomde het bedrijf bijna 20.000 nieuwe werknemers. Dit jaar zal dat cijfer naar alle waarschijnlijkheid niet gehaald worden, zo schrijft Bloomberg. Ceo Sundar Pichai liet dat gisteren in een interne e-mail weten aan zijn naaste medewerkers. Daarnaast gaan ook investeringen in datacenters, machines, reiskosten en niet-essentiële marketinguitgaven onder de loep, aldus Pichai.
‘De hele wereldeconomie staat onder druk en Google en Alphabet zijn niet immuun voor de gevolgen van deze pandemie’, aldus de topman. ‘We werken in een ecosysteem van partnerschappen en onderling verbonden bedrijven, waarvan velen veel pijn voelen.’
Een woordvoerder van Google heeft de memo ondertussen bevestigd, maar liet ook weten dat in ‘een klein aantal strategische divisies’ het aantal aanwervingen onverminderd door zullen gaan. Ook personeel dat al is aangeworven maar nog aan de eerste werkdag moet beginnen, blijft bij Google aan boord.
Pauzeknop
Google is niet de enige die op de pauzeknop drukt in het aantal aanwervingen. Ook Microsoft nam die beslissing enige tijd geleden, zo meldde Business Insider. Van een grote ontslagronde is bij Google alleszins nog geen sprake, maar ongetwijfeld voelt het bedrijf wel de impact van de coronacrisis, nu haar klanten minder uitgeven aan online-advertenties. Zeker in de retail en reissector is dat het geval en dat zijn twee belangrijke segmenten voor Google.