De Amerikaanse ict-leverancier Cohesity haalde onlangs het 250 miljoen dollar op bij investeringsfondsen en aandeelhouders. Hiermee wil het bedrijf zijn product middels onderzoek en ontwikkeling (r&d) doorontwikkelen en daarmee nieuwe grootzakelijke klanten wereldwijd optekenen. Dat vertelt Dirk Marichal, hoofd verkoop in de EMEA-regio. Wij stellen de Belg vijf vragen over de miljoeneninvestering.
1. Wat is de meerwaarde van Cohesity?
‘We helpen klanten met het vereenvoudigen van hun datamanagement. Klanten kunnen via ons platform hun data back-uppen, consolideren en beheren. Ongeacht de locatie van de data: het datacenter, de cloud of aan de rand (edge). Bovendien stellen we apps beschikbaar die klanten helpt om meer waarde uit deze data te halen. Onze oplossing is als architectuur ontworpen en we kiezen bewust om geen producten of oplossingen te verkopen.’
2. Hoe komt het dat er zoveel geld is opgehaald tijdens de investeringsronde?
‘We zijn verheugd met het opgehaalde bedrag. Onze investeerders zien dat we de transitie hebben gemaakt naar een softwarebedrijf. Bovendien beschikken we wereldwijd over uitstekende partners, hebben we diepe oem-relaties en beheren we de data van enkele van de grootste ondernemingen ter wereld.’
3. Waar zet Cohesity de 250 miljoen voor in?
‘Wij gebruiken de investering voor onderzoek en ontwikkeling. Dit om nieuwe capaciteiten te ontwikkelen en zo enterprises wereldwijd te bedienen. Ook willen we ons bereik vergroten om zo op nationaal en internationaal niveau meer naamsbekendheid te genereren. Tot slot willen we de relatie met onze partners verbeteren.’
4. Wie zijn de Benelux-klanten van Cohesity?
‘We hebben een groot klantenbestand in Nederland, dat in de afgelopen tijd snel is gegroeid. Daarom heb ik Dilip Timal vorig jaar aangesteld als landendirecteur. Hij moet ervoor zorgen dat we hier nog meer terrein winnen. Daar is nu een verkoopteam actief. In België krijgen we ook meer grip op de markt. Dat komt voornamelijk door onze samenwerking met HPE.
In beide landen is veel aandacht voor datamanagement, met name op het gebied van gegevensbescherming. We beschikken over een aantal technologieën die klanten helpen bij gegevensbeheer en compliance, bijvoorbeeld om rapportages rondom GDPR op te stellen.’
5. Wat is de impact van de investering voor de Benelux?
‘Net als voor de wereldwijde locaties van Cohesity, hebben we enkele onmiddellijke doelen opgesteld voor deze regio. Zo willen we nieuwe samenwerkingen aangaan met cloudserviceproviders. Aangezien nu driekwart van de Nederlandse organisaties de cloud gebruikt, willen we ons klantenbestand uitbreiden naar organisaties die een hybride cloud-implementatie overwegen. We hebben een aantal belangrijke relaties hier in de Benelux en willen deze de komende twaalf maanden verder uitbouwen.’