Supermarktketen Coop gaat zijn volledige point of sale (pos)-omgeving vernieuwen. Naast de eerdere vervanging van de kassasoftware door Centric wordt nu in een groot aantal winkels de verouderde en versnipperde pos-hardware van Toshiba Tec vervangen door nieuwe apparatuur van de Japanse elektronicaconcern. Vanwege de groeispurt van de afgelopen periode heeft Coop zijn SAP-hostingcontract met Mybrand voor drie jaar verlengd.
De komende jaren zal Coop de pos-omgeving vernieuwen. Toshiba begint dit jaar al met de uitrol van de nieuwe pos-hardware. Doel van de vervanging is voor Coop de uniformering van het pos-park om de kosten voor beheer en support te verlagen en innovaties makkelijker door te voeren.
In 2018 koos Coop er al voor om de kassasoftware-omgeving, ook van Toshiba, te vervangen, maar dan door een andere leverancier: Centric met zijn Omnichannel Retail Suite. Dit omnichannel kassa- en betaalsysteem biedt tevens mobiele betaalmogelijkheden voor consumenten. Bovendien maakt de Omnichannel Retail Suite data realtime beschikbaar voor SAP Hana. Hierdoor beschikken alle Coop-winkels in het land en het servicekantoor in Velp altijd over actuele gegevens.
Coop is de afgelopen jaren flink gegroeid. De coöperatie heeft 314 supermarkten, waarvan de helft wordt gerund door zelfstandig ondernemers. In 2019 behaalde de keten een omzet van 1,5 miljard euro. Vanwege de groei, die met name in de afgelopen periode groter was dan verwacht, begon het lopende beheercontract met Mybrand (onderdeel van Conclusion) voor de SAP-backoffice-omgeving te knellen. Partijen zijn daarom overeengekomen het contract eerder open te breken om zo de supermarktorganisatie meer schaalvoordelen te geven en de exploitatiekosten van het SAP-landschap onder controle te houden. De actuele looptijd van het contract is nu weer vijf jaar.
Hogere beschikbaarheid
Daarnaast hebben Coop en Mybrand afgesproken dat de downtime van de SAP Hana-productieomgevingen van Coop bij een calamiteit is verkort van maximaal vier naar maximaal twee uur. Marco van der Zalm, it-manager van Coop: ‘Onze gehele backoffice draait op SAP, zowel enterprise resource planning als ons dataplatform. Als SAP eruit ligt, valt het hele magazijn stil, kunnen we geen forecast en replenishment run draaien en stopt de bevoorrading van onze winkels. Met de steeds ruimere openingstijden van onze winkels en klanten die 24/7 hun boodschappen online willen bestellen, kunnen we ons de gevolgen van downtime niet veroorloven. Vandaar dat we hebben gekozen voor een zogeheten hot stand-by van de belangrijkste SAP-systemen.’
Coop claimt de eerste supermarktorganisatie te zijn die koos voor SAP Hana. Van der Zalm: ‘Wij willen vooroplopen op ict-gebied omdat we dit als belangrijk concurrentiewapen zien. We waren niet voor niets de eerste supermarktorganisatie in Nederland die koos voor SAP Hana.’
Deze moderne SAP-omgeving draait in een private cloud van Mybrand. Maar het contract is dusdanig flexibel dat een overstap naar de publieke cloud, mits technisch en commercieel verantwoord om de primaire productieomgeving hier naar toe te migreren, binnen de bestaande afspraken mogelijk is.